16:00 - 19:00
POHODOVÉ ČESKÉ RÁDIO
MENU

NEDĚLNÍ HOST RÁDIA BLANÍK – MICHAL SOUČEK

NEDĚLNÍ HOST RÁDIA BLANÍK – MICHAL SOUČEK

V neděli hodinu před polednem si náš moderátor Jirka Fröhlich povídal s pilotem dopravního letadla Michalem Součkem.  

Michal odpovídal i na otázky vás - našich posluchačů a nejčastěji jste se ptali na to, jestli se někdy při létání setkal s něčím, co by označil jako UFO. 

„Neviděl jsem nic zajímavého. Vždycky když vidím, že něco letí a není to letadlo, tak pak zjistím, že je to nějaký satelit, ten letí rovně. Většinou svítí nepřerušovaným bílým světlem.“

 

 

Nicméně pilot Michal Souček přiznal, že i navzdory tomu, že žádné UFO prý nikdy nespatřil, někdy přemýšlí o tom, jestli jsme ve vesmíru sami. 

Jirka Fröhlich se pilota velkého dopravního letadla Boeing 777, Michala Součka zeptal i na to, kdy řídí letadlo piloti ručně a kdy autopilot. 

„Autopilot většinou přebírá řízení už po vzletu. To znamená, že vzlet a přistání se dělá ve většině případů takzvaně na ruku. Řídí se to letadlo manuálně. Já lítám tím způsobem, že po vzletu to letadlo ještě chviličku řídím ručně a poté co se zasunou klapky, tak potom pouštím autopilota. Dá se pustit ale daleko dřív, nebo později. Každá společnost má nějakou doporučenou výšku, kdy ten autopilot by se už měl pustit. U nás je to výška 3 tisíce metrů.“

 

 

A když řídí letadlo autopilot, pak může jeden ze dvou pilotů odpočívat.  

„Něco jako má kapitán v lodi kajutu, tak my taky máme speciální kajutu, která se nachází nad business třídou. Tam jsou dvě postýlky. Tam si člověk může lehnout, odpočinout si, koukat se na film.“

 

A dokonce pilot, který právě odpočívá, může i spát.  

„Určitě si může zdřímnout. Když tam jsme dva, tak ten pilot, který nespí, tak ten přebírá i funkci toho druhého pilota. Máme dvě funkce. Je to pilot monitorující a pilot letící. Pilot letící řídí to letadlo pomocí autopilota, nebo ručně. Ten pilot monitorující vlastně komunikuje s řídící věží a dělá vlastně papíry během toho letu.“

 

 

Řeč byla také o tom, jestli on sám tleská, když v letadle sedí jako cestující. A prý netleská. 

„To je taková věc, kterou dělají hodně Češi. Já jsem to zažil i v Kanadě. Vesměs se to týká charterových letů. Takových těch dovolenkových. V těch velkých aerolinkách netleskají.“

 

 

Piloti si prý potlesk stejně moc nemohou užít.  

„V našem letadle bychom to neslyšeli, protože za kokpitem jsou dva záchody, pak tam je místnost, kde je několik letušek a pak je business třída. Ti, co sedí v business třídě, netleskají, takže nemám šanci to slyšet.“

 

 

A naše posluchačka mu položila otázku, co je pravdy na tom, že na Madeiře je náročné přistání.

Má tam v létě poprvé letět na dovolenou a bojí se.  

„Madeira je vyhlášené letiště, které je komplikované. Můžou tam lítat pouze piloti, kteří mají speciální výcvik na simulátoru. Je to náročné letiště. Vzhledem k tomu, že tam fouká vítr, tak to při přistání může trošku sebou házet, ale bát se nemusí.“

 

  

Poslechněte si celý rozhovor v podcastech Rádia BLANÍK >