12:00 - 16:00
HEZKY ČESKY
MENU

Jak nejlépe připravit tělo na zimní sporty

Jak nejlépe připravit tělo na zimní sporty

Zimní sportovní sezona nám pomalu začíná. A Češi jsou známí milovnicí lyžování a v posledních letech i snowboardingu. Oba sporty jsou ale velmi náročné na naše pohybové ústrojí a pokud se sportem teprve začínáte, je dobré se správně rozhodnout, jestli si vyberete lyže či snowboard. A samozřejmě před tím, než vyrazíte na hory, je důležité tělo připravit na zátěž. Vaše kolena i svaly vám později poděkují.  

  
Pokud se chystáte na hory a nejste častý návštěvník posiloven či jinak necvičíte či nesportujete, je dobré tělo před (nejen) před zimními sporty připravit. Než si nazujete lyžáky či snowboardové boty, tak je dobré minimálně 2 týdny předtím posilovat dolní končetiny. Ideální jsou dřepy a výpady nohou. Díky tomu si pomůžete od menšího třesu nohou během sportu a zároveň docílíte i větší stability. Jako prevence proti bolestem kloubů a úrazu je určitě dobré nosit i kvalitní čtyřbodovou sportovní ortézu na kolena. Ta ochrání proti poškození kolenních vazů.

  

Jak lyže, tak snowboard mají podobné dopady na naše pohybové ústrojí – zatěžují především dolní končetiny (nejvíce lýtkové a stehenní svalstvo). Ty musí tlumit přetížení vzniklé sjezdem a nerovností sjezdovky, a trupu, který se podílí na zpevnění těla a udržení rovnováhy.   Zároveň ale najdeme v těchto sportech i odlišnosti, především v tom, jak využívají svaly dolních končetin.  Pro naše tělo je přirozenější lyžování, protože je podobnější chůzi. Při lyžování se stejně jako při chození pohybujeme směrem vpřed a naše nohy jsou v podobném rozložení, jako při chůzi.  Lyže navíc velmi dobře působí na stabilizaci těla a končetin, které musí vyrovnávat zatížení působící na člověka při sjezdu. Na snowboardu se pak pohybujeme bokem vpřed s pevně připnutýma nohama. A to není pro naše tělo přirozený pohyb, jak u dolních končetin, tak i v oblasti trupu a páteře.  

  

Co se týká nejčastějších zranění, tak u obou sportů bývají rozdílná. U snowboardu se většinou jedná nejčastěji o pohmoždění či zlomeniny v oblasti zápěstí, způsobené snahou snowboardisty zbrzdit pád právě pomocí rukou. U lyžařů se zase zejména jedná o poranění kolen, která jsou při sjezdu, a především při pádech často silně přetěžována. Velmi četné jsou též úrazy při střetnutí se s dalším lyžařem ve větší rychlosti.  Zde se jedná o úrazy v oblasti ramen. Nejčastěji dochází k pohmožděninám, v horším případě k vykloubení nebo zlomenině. Samozřejmostí by mělo být nosit ochrannou helmu, u snowboardistů pak bederní chránič. U lyžařů a snowboardistů jsou pak vhodné ke zvážení i chrániče se kolen a zápěstí.
 

Pokud chcete předcházet zraněním a unaveným svalům, je důležitý strečink po a před pohybem. U obou sportů je zatěžováno především svalstvo dolních končetin a trupu. Důležité je protažení zmiňovaných svalových skupin především bezprostředně před vstupem na svah či vlek. Důležité je protáhnout lýtkové a stehenní svaly, dále také procvičit trup i ruce. Skvělou rozcvičkou je také tzv. plank. Při něm zapojujete všechny svaly souměrně a najednou.

 

Zdroj: ASPEN. PR s.r.o.