MENU

ŠKOLA HROU! VIRTUÁLNÍ ÚNIKOVKA DĚTI POBAVÍ I PŘIUČÍ

ŠKOLA HROU! VIRTUÁLNÍ ÚNIKOVKA DĚTI POBAVÍ I PŘIUČÍ

Výuka žáků přes internet přináší mnoho úskalí, ale také zajímavé nápady! Student učitelství fyziky a informatiky plzeňské fakulty pedagogické Patrik Vaněk vytvořil virtuální únikovou hru k distanční výuce dětí. Má s ní úspěch. Kromě toho, že představil asi první únikovku pro platformu MS Teams na webináři pro Microsoft, tak se kolem něj utvořila komunita asi 5200 učitelů, kteří spolu sdílí svoje nápady a inspirace.

 

Tvořit únikové hry začal Patrik Vaněk vloni na podzim. Prvotní nápad přišel 18. října a už o čtyři dny později ho kontaktovala společnost Microsoft s tím, aby na téma, jak tvořit únikovky v prostředí MS Teams, připravil webinář. "Sice ještě studuji, ale zároveň učím v Plzni na 16. základní škole fyziku a informatiku. A když se školy zavřely, přemýšlel jsem, jak oživit distanční výuku pro svoje žáky," uvedl Vaněk. Využil prostředí MS Teams pro únikovou hru a žáky to nadchlo. Hry jsou pro oba stupně základní školy, střední i vysoké školy.

 

"Na facebookové skupině už je přes 500 únikových her, nejvíce jich je pro první stupeň a pro český jazyk. Pokud pracují žáci společně, tak únikovka pokryje celou hodinu, skupiny spolu soupeří," uvedl Vaněk. Počítá s tím, že únikové hry budou využívat učitelé i po pandemii v prezenční výuce, a že se dají hrát i na školním hřišti.

 

Jaký je princip hry nám popsala tisková mluvčí Západočeské univerzity v Plzni Mgr. Šárka Stará: „Úniková hra je soubor úkolů, které žáci společně plní a jejich smyslem je dosáhnout konkrétního cíle. Cílem je za pomoci znalostí a logického uvažování rozluštit úkoly a hádanky. Pomocí indicií se žáci dostanou ven z herního prostředí.“ Využívání těchto her je jedním ze způsobů takzvaného problémového vyučování, efektivní didaktické metody, která v žácích podporuje rozvoj myšlení, schopnost řešit problémy a překonávat překážky. Hry se dají využívat i jako podpora kooperativního učení.

 

Foto: Západočeská univerzita v Plzni