Woodstock: Festival, co zrodil éru hudebních gigantů
.webp?ts=)
Jsou zkrátka akce, které mění dějiny – a tahle byla jednou z nich. Třídenní festival Woodstock, takzvaný praotec festivalů, festival bahna, míru a lásky, odstartoval éru obřích rockových koncertů. Po jeho skončení čelili pořadatelé celkem 80 žalobám. Pojďme se tam na chvíli vrátit.
V 60. letech vyšel v deníku The New York Times inzerát: mladí podnikatelé hledají příležitost k investici. Kapitál měli prakticky neomezený a nápady se jen hrnuly. Zvítězil návrh uspořádat slušný rockový festival, na který by přišlo alespoň 50 000 lidí. Nakonec jich dorazilo půl milionu.
Dopravní zácpy úplně ochromily okolí a organizátoři byli nuceni shodit ploty – akce se ze vstupného přesunula na volně přístupný festival. Jinak by to skončilo ještě větším průšvihem. Překvapivě ale na místě panovala pohoda a festival proběhl víceméně v klidu.
Sice hrozilo kvůli bouřím, že se lidé utopí v bahně, a úklid po akci se nijak neřešil – odpadky se prostě navezly do jámy, kde je dělníci zapálili. Ale i přesto měl festival nečekaně silnou atmosféru. Během tří dnů došlo ke dvěma úspěšným porodům, čtyřem potratům a dvěma úmrtím – po předávkování a srážce s traktorem.
Za zmínku stojí závěrečné vystoupení legendárního kytaristy Jimiho Hendrixe, které bylo podle mnohých vůbec tím nejlepším. Kvůli zablokované dopravě si ho však užila jen malá část publika.
Majitel pozemku dal festivalu své požehnání a byl rád, že se mladí lidé dobře bavili a oslavovali hudbu. Jeho sousedé ho za to ale nenáviděli – nakonec musel pozemky prodat a odstěhovat se.
Pořadatelé na festivalu prodělali obrovské peníze, ale sláva Woodstocku jim otevřela dveře k dalším úspěšným projektům. Festival se stal vzorem pro všechny podobné akce a dodnes se považuje za nejslavnější událost v dějinách moderní hudby.
Svět podle Samiry si můžete zpětně kdykoliv poslechnout v podcastech Rádia BLANÍK