Co má společného elektrická zubní vrtačka, pohyblivý chodník a metro v LA?
Dnešní den má nerozeniny hned několik zajímavých vynálezů. Před stopadesáti lety byla patentována elektrická zubní vrtačka. V roce 1958 se na letišti v Dallasu objevila novinka jako z 21. století – pohyblivý chodník. A 32 let nazpátek v Los Angeles začalo jezdit metro - a tomu se dnes budeme věnovat podrobněji.
Hollywood hned natočil katastrofický film, co se stane s podzemkou, když město zasáhne zemětřesení. Přestože je losangeleské metro o 19 mladší než to pražské, dnes se skládá už ze šesti linek, které obsluhují 105 stanic a celkem 173 kilometrů povrchových i podpovrchových tratí. Máme opravdu co dohánět. Metro pokrývá klíčové oblasti města, jako je centrum, Hollywood a San Fernando Valley.
Navzdory svému relativně mladému věku si metro v Los Angeles vysloužilo přezdívku "America's Best" díky své kvalitě a spolehlivosti. Systém má dvě linky klasického metra, které má vlaky italské výroby s možností automatického řízení, čítající podle potřeby 4 - 6 klimatizovaných vagonů. Zbývající čtyři linky jsou "light rail", neboli lehké vlaky, které si můžete představit jako takové rychlotramvaje o dvou vagonech, buď japonské od firmy Kinkisharyo, nebo německé vozy Siemens. Kombinují výhody tramvají a metra, jezdí pod zemí i na povrchu a díky kvalitním kolejím mohou dosahovat rychlostí těsně pod 90 km/h.
I když má metro v Los Angeles spoustu výhod, mnoho lidí tu stále raději jezdí autem. Město je obrovské, a tak je pro mnoho obyvatel pohodlnější spoléhat se na vlastní prostředky. To ale znamená neustálé dopravní zácpy a problémy s parkováním. V tom si zas s američany rozumíme.
Hromadná doprava, včetně metra, je často vnímána nepraktická – cestování trvá déle a přestupy můžou být otravné - a upřímně řečeno, když se podíváte na mapu, jak obří je metropolitní část Los Angeles, síť hromadné dopravy zdaleka není tak prakticky hustá, jako v Praze. Představte si, že by naše metro na jedné straně končilo v Brandýse nad Labem a na druhé v Berouně a máte zhruba představu. Potom ani těch šest linek nevypadá nijak zázračně a dává smysl, že spousta místních i přes brutální dopravní zácpy raději sedne do svého auta. Ale v LA samozřejmě myslí na budoucnost a už pár let se staví 20 km nové tratě u Linky A a 14 km u Linky D, která by měla spojit konečnou stanici Wilshire/Western se čtvrtí mrakodrapů Century City.
A co vy? Jak nejraději jezdíte do práce?