Jak reklamy ovlivnily celé generace kuřáků?
.webp?ts=)
Dnes by se nám to mohlo zdát až neuvěřitelné, ale reklamy na cigarety byly kdysi symbolem elegance, úspěchu a dokonce zdraví. Od konce 19. století až po polovinu 20. století byl tabák prezentován jako životní styl – a reklamní kampaně tomu odpovídaly. Žádné varování, žádné fotky nemocných plic. Jen styl, lesk a iluze.
První vlny tabákových reklam vykreslovaly kouření jako symbol mužnosti a úspěchu. Na plakátech pózovali pánové v dokonale střižených oblecích, důstojníci v uniformách nebo filmové hvězdy s cigaretou v ruce. Ve 30. a 40. letech se některé značky nebály jít ještě dál – začaly ty svoje cigarety propagovat jako „zdravější volbu“. Slogany jako „Více lékařů kouří Camel než jakoukoli jinou značku“ měly lidi uklidnit. Cigareta byla prezentována jako svěží, jemná k hrdlu, skoro až terapeutická.
S meziválečnou emancipací žen přišla nová cílová skupina. Cigareta se stala nástrojem nezávislosti, elegance a štíhlé postavy. Ikonický slogan „Reach for a Lucky instead of a sweet“ (př. Sáhněte po značce Lucky místo sladkostí) přímo vybízel ženy, aby si místo dezertu zapálily – protože být štíhlá bylo „in“.
Reklamy zaplavily známé tváře: herci, sportovci, dokonce i kreslené postavičky propagovali cigarety s úsměvem. Vypadalo to nevinně, zábavně, přitažlivě – a především naprosto důvěryhodně. V době, kdy ještě nebyla televize a internet, kralovaly noviny, časopisy a obrovské billboardy. Reklamy byly všude – města byla doslova oblepená kouřovou vizí lepšího života.
O rakovině ani slovo. Doba byla jiná, ale právě tyto kampaně mají na svědomí miliony závislostí – a miliony osudů.
A jak je tabák propagován dnes? Oficiálně téměř vůbec. Většina klasických reklam na cigarety je zakázaná – v televizi, tisku i na billboardech. Jenže marketing si vždycky najde cestu. A v dnešní době se přestrojil za něco „nevinnějšího“ – elektronické cigarety.
Místo kovbojů s cigaretou dnes frčí barevné vapíky, ovocné příchutě a influenceři. Značky cílí na to nejmladší publikum – jemně, stylově, „bez nátlaku“. Místo sloganu „Buď muž“ teď slyšíme „Buď fresh, buď cool, buď ty“. A tabák? Ten v tom často tiše sedí, skrytý za jahodovým aromatem.
Dnes si připomínáme Světový den bez tabáku a tak si pojďme připomenout jak škodlivé kouření skutečně je.