MENU

Jak reklamy ovlivnily celé generace kuřáků?

Zajímavosti
Jak reklamy ovlivnily celé generace kuřáků?
Zdroj fotografie: Pexels/Canva

Dnes by se nám to mohlo zdát až neuvěřitelné, ale reklamy na cigarety byly kdysi symbolem elegance, úspěchu a dokonce zdraví. Od konce 19. století až po polovinu 20. století byl tabák prezentován jako životní styl – a reklamní kampaně tomu odpovídaly. Žádné varování, žádné fotky nemocných plic. Jen styl, lesk a iluze.

První vlny tabákových reklam vykreslovaly kouření jako symbol mužnosti a úspěchu. Na plakátech pózovali pánové v dokonale střižených oblecích, důstojníci v uniformách nebo filmové hvězdy s cigaretou v ruce. Ve 30. a 40. letech se některé značky nebály jít ještě dál – začaly ty svoje cigarety propagovat jako „zdravější volbu“. Slogany jako Více lékařů kouří Camel než jakoukoli jinou značku měly lidi uklidnit. Cigareta byla prezentována jako svěží, jemná k hrdlu, skoro až terapeutická.

S meziválečnou emancipací žen přišla nová cílová skupina. Cigareta se stala nástrojem nezávislosti, elegance a štíhlé postavy. Ikonický slogan „Reach for a Lucky instead of a sweet (př. Sáhněte po značce Lucky místo sladkostí) přímo vybízel ženy, aby si místo dezertu zapálily – protože být štíhlá bylo „in“.

Reklamy zaplavily známé tváře: herci, sportovci, dokonce i kreslené postavičky propagovali cigarety s úsměvem. Vypadalo to nevinně, zábavně, přitažlivě – a především naprosto důvěryhodně. V době, kdy ještě nebyla televize a internet, kralovaly noviny, časopisy a obrovské billboardy. Reklamy byly všude – města byla doslova oblepená kouřovou vizí lepšího života.

O rakovině ani slovo. Doba byla jiná, ale právě tyto kampaně mají na svědomí miliony závislostí – a miliony osudů.

A jak je tabák propagován dnes? Oficiálně téměř vůbec. Většina klasických reklam na cigarety je zakázaná – v televizi, tisku i na billboardech. Jenže marketing si vždycky najde cestu. A v dnešní době se přestrojil za něco „nevinnějšího“ – elektronické cigarety.

Místo kovbojů s cigaretou dnes frčí barevné vapíky, ovocné příchutě a influenceři. Značky cílí na to nejmladší publikum – jemně, stylově, „bez nátlaku“. Místo sloganu „Buď muž“ teď slyšíme „Buď fresh, buď cool, buď ty“. A tabák? Ten v tom často tiše sedí, skrytý za jahodovým aromatem.

Dnes si připomínáme Světový den bez tabáku a tak si pojďme připomenout jak škodlivé kouření skutečně je.

Další stanice Rádia Blaník

LIVE
BLANÍK CZ
Hezky česky celý den
Budu všechno co si budeš přát
JANEK LEDECKÝ
Budu všechno co si budeš přát - JANEK LEDECKÝ
LIVE
BLANÍK Oldies
Nejlepší hudba 60., 70. a 80. let
Cold As Ice
FOREIGNER
Cold As Ice - FOREIGNER
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.