Jak se zrodil automobil
V tento den v roce 1886 se zrodil automobil. Německý konstruktér Karl Benz získal patent na svůj tříkolový vůz poháněný čtyřdobým spalovacím motorem. Vynález známý jako Benz Patent-Motorwagen, je považován za první moderní automobil a znamenal počátek revoluce v osobní dopravě.
Vývoj a konstrukce
Karl Benz, inspirovaný svými zkušenostmi s výrobou stacionárních plynových motorů, se rozhodl vytvořit vozidlo poháněné spalovacím motorem. Rám vozidla byl vyroben z ocelových trubek, kola měla ocelové loukotě a na ráfcích pevné gumové pneumatiky. Řídilo se pomocí ozubeného hřebene, který otáčel nepodpruženým předním kolem.
První jízda a veřejné představení
Po získání patentu 29. ledna 1886 se Benz odvážil představit svůj vynález veřejnosti. Třetího července projel se svým vozem po Ringstraße v Mannheimu. Byla to ale poměrně krátká jízda. Jak se říká, kam čert nemůže, nastrčí ženu. A tak v srpnu 1888 podnikla Benzova manželka Bertha (která celý vývoj motorového povozu financovala z peněz své rodiny) bez vědomí svého manžela první dálkovou jízdu automobilem z Mannheimu do Pforzheimu. Během cesty musela řešit různé technické problémy, například čištění ucpaného palivového potrubí pomocí kloboukové jehly nebo izolaci drátu podvazkem.
První road-trip na světě měřil 106 km a Bertha na něj vzala oba své syny, Richarda a Eugena. Za svítání tiše vytlačila Patent-Motorwagen z dílny a nastartovala až když byli z doslechu manželovy ložnice. Vůz měl maximální rychlost 16 km/h a jednoválcový motor o objemu 954 kubických centimetrů neměl oddělenou nádrž na benzín. Palivo se lilo přímo do karburátoru, v jehož těle byla nádržka na 4,5 litru. Čerpací stanice tehdy pochopitelně ještě neexistovaly, takže pro benzín se musela cestou stavět v lékárnách. Když po cestě začaly selhávat brzdy, které fungovaly na principu přitlačování dřevěného špalíčku na kolo, Bertha zastavila a požádala místního ševce, aby na dřevěný špalek udělal návlek z podrážkové kůže. Vynalezla tak v podstatě brzdovou destičku. Do cíle dorazila krátce po setmění a manželovi poslala telegram, že dojeli v pořádku. O tři dny později se vydala na zpáteční cestu po jiné trase celkem ujela 194 km. Klobouk dolů!
Dědictví a význam
Karl Benz je díky tomuto průkopnickému dílu považován za otce automobilu. Jeho vynález zásadně změnil způsob, jakým cestujeme, a položil základy pro moderní automobilový průmysl. Ale na zásluhy paní Benzové by se rozhodně nemělo zapomínat.