MENU

Konec kostitřasů

Zajímavosti
Konec kostitřasů
Zdroj fotografie: Geni, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Konec 19. století byl obdobím, kdy se z vysokých a těžko ovladatelných bicyklů s velkým předním kolem během několika málo let přesedlo na jízdní kola, jak je známe dnes - se dvěma stejně velkými koly, vpředu řiditelným, vzadu poháněným. A k tomu přišla i revoluce v oblasti pohodlné jízdy.

V roce 1888 nebylo hladkých asfaltových silnic, veškeré cesty byly přinejlepším dlážděné, často ale prostě prašné a pouze udusané. Jezdit na kole znamenalo pořádné natřásání, protože tehdy neexistovalo pořádné odpružení a především ani pneumatiky. A to se změnilo 7. prosince 1888, kdy skotský veterinář John Boyd Dunlop (1840–1921) podal v Londýně patent č. 10 607 na „vzduchem plněnou pneumatickou pneumatiku“ – vynález, který změnil dopravu od jízdních kol až po letadla. Patent byl oficiálně udělen 31. července 1889 a o rok později Dunlop založil firmu Dunlop Pneumatic Tyre Company.

Nápad vznikl čistě prakticky: Dunlopovi vadilo, jak se jeho desetiletý syn na tříkolce otřásá po dlažbě v Belfastu. Vzal tedy gumovou zahradní hadici, nafoukl jí vzduchem, oblepil plátnem a připevnil na dřevěné kolo. Výsledek? Kolo jelo tišeji, rychleji a pohodlněji. První veřejná demonstrace proběhla v březnu 1888 na závodech v Belfastu – jezdec Willie Hume na Dunlopech vyhrál všechny čtyři disciplíny a konkurenti okamžitě začali protestovat, že má „nefér výhodu“.

Pneumatika měla oproti tehdejším plným gumovým nebo dřevěným ráfkům obrovské výhody: tlumila nerovnosti, snižovala valivý odpor, zlepšovala přenos síly a hlavně – umožnila vyšší rychlost a pohodlí.

Nevýhody byly zpočátku zřejmé: primitivné pneumatiky na nekvalitních cestách snadno praskaly, musely se lepit a ani když byly v pořádku, nedržely vzduch tak spolehlivě, jako ty dnešní. Dunlop proto v roce 1890 předal licenci Charlesi Welchovi, který vynalezl duši s ventilkem, a Édouard Michelin ji o pár let později přizpůsobil automobilům (1895).

Do roku 1895 se Dunlopovy pneumatiky staly standardem u jízdních kol po celém světě a v roce 1900 už je měla většina vítězných vozů na prvním ročníku Tour de France. Dunlop sám se nikdy nestal boháčem – většinu patentů prodal za pár tisíc liber – ale jeho jméno nosí dodnes jedna z nejslavnějších značek pneumatik.

A ještě jedna zajímavost: tipnete si, která společnost prodá nejvíc pneumatik na světě? Není to Dunlop, ani Michelin, ani GoodYear... je to Lego, které chrlí miliony malých pneumatik ročně!

Další stanice Rádia Blaník

LIVE
ČESKÝ BLANÍK
České písničky, které máte rádi
Plamen
KATEŘINA MARIE TICHÁ
Plamen - KATEŘINA MARIE TICHÁ
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.