MENU

Koňka z Moravského náměstí

Zajímavosti
Koňka z Moravského náměstí
Zdroj fotografie: brunocoelho/Canva

17. srpna 1869 se na Moravském náměstí v Brně stala malá dopravní revoluce. Z centra vyjel dřevěný vůz tažený dvojspřežím koní a zamířil do Králova Pole. Byla to první tramvajová (nebo chcete-li koněspřežná) linka v českých zemích a Brno tak předběhlo Prahu i většinu Evropy.

Vůz pro zhruba 30 cestujících zvládli koně táhnout překvapivě svižně. Lístek stál pár krejcarů, třídy byly dvě. Pohodlnější první a levnější druhá. Zastávky neměly žádné cedule. Prostě jste mávli na kočího. Lidé byli nadšení, ale cesta po primitivních kolejích byla hlučná a pro koně náročná. V zimě je sníh občas úplně zastavil a cestující museli vystoupit a pomáhat tlačit.

Do roku 1870 už měla brněnská síť 57 vozů a patřila k nejrozsáhlejším v Rakousku-Uhersku. Brno tak bylo po Vídni a Pešti třetím městem monarchie s tramvajovou dopravou.

Koňka jezdila do roku 1874, pak měla pauzu a ještě jednou se vrátila mezi lety 1876 až 1881. Pak ale přišla parní tramvaj. Malá lokomotiva, která utáhla víc lidí a jela rychleji. V roce 1900 nastoupila elektřina a Brnem projely první „šaliny“. Mimochodem, věděli jste že tento název vznikl z německého Elektrische Linie?

Praha spustila svou první elektrickou dráhu až v roce 1891, takže Brno hrálo v rozvoji MHD jednoznačně průkopnickou roli.

Další stanice Rádia Blaník

LIVE
ČESKÝ BLANÍK
České písničky, které máte rádi
Jíst, spát, meditovat, milovat
TEREZA MAŠKOVÁ
Jíst, spát, meditovat, milovat - TEREZA MAŠKOVÁ
LIVE
BLANÍK OLDIES
Nejlepší hudba 60., 70. a 80. let
Let Your Love Flow
BELLAMY BROTHERS
Let Your Love Flow - BELLAMY BROTHERS
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.