Koňka z Moravského náměstí
.webp?ts=)
17. srpna 1869 se na Moravském náměstí v Brně stala malá dopravní revoluce. Z centra vyjel dřevěný vůz tažený dvojspřežím koní a zamířil do Králova Pole. Byla to první tramvajová (nebo chcete-li koněspřežná) linka v českých zemích a Brno tak předběhlo Prahu i většinu Evropy.
Vůz pro zhruba 30 cestujících zvládli koně táhnout překvapivě svižně. Lístek stál pár krejcarů, třídy byly dvě. Pohodlnější první a levnější druhá. Zastávky neměly žádné cedule. Prostě jste mávli na kočího. Lidé byli nadšení, ale cesta po primitivních kolejích byla hlučná a pro koně náročná. V zimě je sníh občas úplně zastavil a cestující museli vystoupit a pomáhat tlačit.
Do roku 1870 už měla brněnská síť 57 vozů a patřila k nejrozsáhlejším v Rakousku-Uhersku. Brno tak bylo po Vídni a Pešti třetím městem monarchie s tramvajovou dopravou.
Koňka jezdila do roku 1874, pak měla pauzu a ještě jednou se vrátila mezi lety 1876 až 1881. Pak ale přišla parní tramvaj. Malá lokomotiva, která utáhla víc lidí a jela rychleji. V roce 1900 nastoupila elektřina a Brnem projely první „šaliny“. Mimochodem, věděli jste že tento název vznikl z německého Elektrische Linie?
Praha spustila svou první elektrickou dráhu až v roce 1891, takže Brno hrálo v rozvoji MHD jednoznačně průkopnickou roli.