První jednosměrky v New Yorku
Vánoce roku 1791. Zní to jako tak dávná doba, že si to našinec skoro ani neumí představit. Možná se vám v hlavě objevil výjev z Ladových vánoc, zasněžené vesničky... přitom ale v New Yorku už byl toho roku tak hustý provoz, že radnice musela přikročit k radikálnímu kroku - rozhodla, že v některých ulicích se bude jezdit jen jedním směrem.
Je to přesně 234 let, kdy městská rada New Yorku schválila nařízení, které zavedlo jednosměrný provoz v několika úzkých ulicích dolního Manhattanu – konkrétně v Crown Street (dnešní Liberty Street) a několika přilehlých uličkách. Bylo to vůbec první zdokumentované zavedení jednosměrného provozu v americké historii a jeden z prvních pokusů o regulaci městské dopravy na světě.
New York tehdy měl asi 33 000 obyvatel a ulice byly úzké, křivolaké a plné kočárů, vozů a chodců. Provoz byl chaotický – vozy jezdily uprostřed, kde se dalo, a často se blokovaly a nezřídka docházelo ke srážkám. Nařízení rady stanovilo, že v určitých ulicích se bude jezdit jen jedním směrem, aby se zabránilo kolizím a usnadnil průjezd. Za porušení hrozila pokuta 4 šilinky (tehdy slušná suma).
Tento krok nebyl náhodný: New York poté, co si Amerika vybojovala nezávislost, rychle rostl a jeho rušný přístav přitahoval obchodníky. Úzké ulice, původně navržené podle holandského vzoru z dob Nového Amsterodamu, už ani zdaleka nestačily. Jednosměrný systém se brzy rozšířil – v roce 1803 byl zaveden v dalších ulicích a v roce 1810 už platil v celém dolním Manhattanu.
V Evropě se podobná opatření objevila později – například v Londýně měli první jednosměrné ulice sice už v roce 1617, ale systematicky se zaváděly až v 19. století. New York tak byl v Americe průkopníkem, který položil základ dnešnímu dopravnímu plánování: jednosměrky, dopravní značky, semafory (první v roce 1914 v Clevelandu) a později dálnice.
Dnes má New York přes 12 000 ulic s jednosměrným provozem a systém jednosměrek je samozřejmostí po celém světě. Od původního záměru usnadnit a zrychlit provoz v hustě zastavěných městech se dnes ovšem často využívá i obráceně - aby řidiče odradil od projíždění rezidenčními čtvrtěmi a zkracování si cesty v případě ucpaných hlavních tahů.