Od parních kol k pendolinu
.webp?ts=)
Kdyby Honzíkova cesta vedla vlakem z Moskvy do Vladivostoku, trvala by přes šest dní. Jedná se totiž o nejdelší železniční trať na světě. Během cesty pasažéři překonají celkem sedm časových pásem. I když je Transsibiřská magistrála rekordmankou v délce, na cestách lze strávit i více času – stačí, aby se přes Česko přihnal silný vítr.
Nejrychlejší vlak na světě byste našli v Japonsku. Tento technický zázrak překonal i vlastní rychlostní rekord a řítí se až 600 km za hodinu. Pro srovnání – běžné dopravní letadlo letí rychlostí kolem 900 km/h. Mezi železniční velmoci patří kromě Japonska také Francie nebo Čína.
Českou republiku byste v žebříčku vysokorychlostních tratí hledali marně. I když pendolino zvládne jet až 230 km/h, maximální povolená rychlost na našich tratích je jen 160 km/h.
První železnice na našem území vedla z Lince do Českých Budějovic už v roce 1827. Budovala se především pro nákladní dopravu.
A jestli si myslíte, že největší české nádraží je to pražské hlavní, jste na omylu. Nádraží Praha-jih ho hravě strčí do kapsy. Najdete ho kousek od Jižní spojky a slouží hlavně k parkování souprav.
Nejdelší železniční přejezd se nachází v Bechyni, nejvýše položenou stanici pak najdete v šumavské Kubově Huti – leží bezmála 1 000 metrů nad mořem. Naopak nejníže položená stanice je Dolní Žleb, kousek od břehu Labe.
Svět podle Samiry si můžete zpětně kdykoliv poslechnout v podcastech Rádia BLANÍK