Jak vypadala první reklama na kolu?
.webp?ts=)
Květen 1886. Ulice Atlanty pulzovaly jižanským vedrem, ulice byly plné koní, vozů a zvědavých pohledů. A právě v těchto dnech spatřil svět první veřejný vzkaz, který měl změnit historii nápojů navždy. V deníku The Atlanta Journal se objevila první reklama na Coca-Colu.
„Lahodná! Osvěžující! Povzbuzující! Stimulační!“
Tak zněl slogan, kterým chtěl lékárník John Stith Pemberton přilákat zákazníky do své lékárny. Neměl tehdy k dispozici žádné obrázky, billboardy ani promyšlené kampaně. Jen pár slov v novinách a přesvědčení, že vytvořil něco mimořádného.
Reklama lákala na pěticentový elixír smíchaný se sodovkou. Byl prezentován nejen jako prostředek pro osvěžení, ale skoro až jako všelék: pomáhat měl proti bolestem hlavy, neuróze, melancholii, nebo třeba „hysterii“.
.jpg)
Nápoj od fontány
Coca-Cola se tehdy ještě neprodávala v lahvích. Lidé přicházeli k sodovým fontánám ve farmaciích, kde jim lékárník nápoj připravil. Jedna z těchto fontán stála právě v Pembertonově lékárně, a právě tam zaznělo první syčení perlivé vody, která se mísila se sladkým sirupem na bázi kokových listů a ořechů kola. Coca-Cola si rychle razila cestu dál – z Atlanty do celého jihu USA. Marketingová magie se právě zrodila.
Reklama z května 1886 dala základ jedné z nejsilnějších značek světa. Coca-Cola se postupně proměnila ve světový symbol stylu, kultury a marketingové geniality.
V roce 2021, při 135. výročí, firma na tuto první reklamu nezapomněla. Vydala speciální edici produktů a vzpomínkovou kampaň připomínající ten nenápadný začátek, který ukázal, že i pěticentová sklenice může začít psát dějiny.