Jaký příběh se skrývá za ikonickým kozlem na etiketě?
Pokud patříte mezi lidi, kteří berou pivo vážně, tohle výročí si zaslouží pozornost. Přesně 15. prosince 1874 se ve Velkých Popovicích uvařila první várka piva, které dnes celý svět zná jako Velkopopovický Kozel. Tehdy šlo o nový pivovar kousek za Prahou, dnes o globální značku, která se čepuje na několika kontinentech.
Za vším stál František Ringhoffer, bohatý průmyslník a starosta Smíchova, který v roce 1870 koupil pozemky ve Velkých Popovicích a rozhodl se splnit si sen o moderním pivovaru. Pro vesnici to znamenalo malou revoluci. Nová pracovní místa, prestiž a hlavně vlastní pivo. Když byl pivovar na konci roku 1874 dokončen, sládci 15. prosince uvařili první várku. Úspěch přišel okamžitě. Už o rok později se prodalo 18 tisíc hektolitrů.
Ringhoffer navíc myslel dopředu. Do výroby zaváděl na svou dobu špičkové technologie a pivovar se rychle rozrůstal. Na přelomu století už se roční výstav blížil 90 tisícům hektolitrů a jméno Popovice začalo rezonovat daleko za hranicemi kraje. A právě v té době se zrodilo i jméno Kozel. Silná tmavá piva typu bock se v Čechách lidově označovala jako „kozel“, a název se tak přirozeně přilepil i k popovickému ležáku.
Podle známého příběhu dorazil na začátku 20. století do Popovic potulný francouzský malíř. Místní ho pohostili pivem a jídlem tak štědře, že se rozhodl oplatit jejich pohostinnost obrazem kozla. Ten měl být původně jen dárkem, ale nakonec se stal předlohou pro pivní etikety, které tehdy rozhodně nebyly samozřejmostí. Ať už je tahle historka stoprocentně pravdivá, nebo lehce přikrášlená, fakt je, že kozlí symbol se stal jedním z nejikoničtějších v českém pivovarnictví.
Po znárodnění po druhé světové válce čelil pivovar nedostatku pracovních sil. Řešení bylo na tehdejší poměry odvážné. V roce 1951 začal zaměstnávat ženy. Ty se rychle osvědčily a během pár let tvořily skoro polovinu zaměstnanců.
Další milník přišel v roce 1965. Kozel se stal prvním pivovarem na světě, který začal rozvážet pivo v tankových cisternách. Čerstvé pivo putovalo rovnou do hospod, kde se čepovalo přímo z tanků, bez zbytečného stáčení.
Po roce 1989 se pivovar vrátil do soukromých rukou a později se stal součástí Plzeňského Prazdroje. Místo úpadku ale přišel další růst. Kozel se vydal do světa a dnes se vyváží do více než třiceti zemí. V některých z nich, například v Rusku, patří dlouhodobě k nejoblíbenějším českým pivům vůbec. A že Kozel umí překvapovat, dokazuje třeba Jižní Korea, kde se s jeho příchutí prodává třeba i zmrzlina. V rámci jedné virální kampaně se dokonce plechovka Kozla podívala do stratosféry na balónu.