MENU

Legendární „kulatá tramvaj“ slaví narozeniny

Zajímavosti
Legendární „kulatá tramvaj“ slaví narozeniny
Zdroj fotografie: Canva / Leonid Andronov

Přesně před 65 lety převzal Dopravní podnik hlavního města Prahy první dva prototypové vozy tramvaje typu Tatra T3. Tyto vozy, vyrobené v závodě ČKD Tatra v Praze-Smíchově, představovaly revoluční krok v designu a funkčnosti tramvají.

Prototypy „Té trojek“ byly testovány na pražských tratích a položily základ pro jednu z nejúspěšnějších sérií tramvají v historii - a tím nemyslím pouze historii tramají českých. Představení Tatry T3 byl výsledek technického pokroku Československa, ale také snahy o modernizaci veřejné dopravy v celém socialistickém bloku.

Ale jak už to tak bývá, není všechno socialistické, co se jako socialistické tváří. Tramvaj T3 totiž vycházela z amerického konceptu PCC (Presidents' Conference Committee) Streetcars, který čeští inženýři adaptovali na naše podmínky a částečně i vylepšili. Vývoj začal v 50. letech 20. století, kdy začo být potřeba nahradit zastaralé modely T1 a T2, které byly úzké a měly malou kapacitu.

Prototypy z roku 1960 měly širší, robustní design s hladkými liniemi, což jim propůjčilo ikonický zaoblený vzhled, který se stal synonymem pro pražské ulice. Vozidlo bylo vybaveno moderním elektrickým systémem, pneumatickými brzdami a pohodlným prostorným interiérem pro cestující. Díky své spolehlivosti se T3 stala standardem i pro mnoho dalších měst. Ikonický design nebyl jen estetický, ale i funkční. Byl vyvinut s ohledem na snadnou údržbu a dlouhou životnost, což jen potvrzuje více než 14 000 vyrobených kusů. Výroba skončila až v roce 1997.

Důležitost tramvaje T3 nelze přeceňovat. Počtem vyrobených kusů si zajistila místo v Guinnessově knize rekordů jako nejprodukovanější tramvaj na světě a významně ovlivnila městskou mobilitu v socialistických zemích. Na paty jí šlape sovětská (a později ruská) tramvaj KTM-5, která má ale do elegance T3 opravdu hodně daleko - je to nevzhledná laciná hranatá plechová krabice a vyrábí se dodnes.

Tatra T3 byla exportována do Sovětského svazu, Německé demokratické republiky, Jugoslávie, Rumunska a mnoha dalších států. V Praze se T3 stala symbolem každodenního života; v 70. a 80. letech tvořila převažující většinu vozového parku. Její varianta T3SUCS byla přizpůsobena pro československé podmínky, s vylepšenou izolací a systémem řízení. Tato tramvaj pomohla řešit dopravní výzvy rostoucích měst, snížila emise oproti autobusům a zajistila efektivní přepravu milionů lidí denně.

I po mnoha desetiletích zůstává T3 v provozu. V Praze sice většina standardních linek přestala T3 používat v roce 2011, ale i dnes jí občas jako náhradníka zahlédnete. Pravidelně jezdí například na nostalgické lince 23, která vede z vinohradské Zvonařky přes historické centrum a Pražský hrad až na Malovanku a Královku. Potkáte na ní často zrenovované T3 s původními světly a také ikonickými laminátovými skořepinovými sedačkami v červené a šedé barvě.

Unikátní T3 Coupé vznikla přestavbou jednoho z historických vozů, je vybaven barem a vozí turisty po památkách města, případně si jí můžete objednat na svůj firemní večírek. Nemůžeme opominout ani legendární „Mazačku“, T3 s uřízlou zádí, připomínající pick-up, kde v zadní části najdete nádrž na vodu, takže v parném létě může fungovat i jako kropící vůz. Její hlavní funkcí ale bylo mazání kolejí a disponuje i sněžným pluhem pro zimní čištění odlehlejších tratí například na Barrandovském kopci.

Mimo Prahu je T3 stále aktivní v českých městech jako Ostrava, Olomouc nebo Plzeň. Na mezinárodní úrovni slouží v Rusku (např. Moskva), Ukrajině (Kyjev), Lotyšsku, Chorvatsku a dokonce v některých německých městech. V Kyjevě tvoří T3 jádro flotily i v roce 2025, přestože prochází modernizacemi.

Tramvaj T3 není jen technickým artefaktem; je kulturním dědictvím. Dodnes připomíná éru, kdy česká inženýrská škola ovlivnila světovou dopravu.

Další stanice Rádia Blaník

LIVE
ČESKÝ BLANÍK
České písničky, které máte rádi
Ten, kdo nemiloval
VĚRA ŠPINAROVÁ
Ten, kdo nemiloval - VĚRA ŠPINAROVÁ
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.