MENU

První automobil ve střední Evropě vznikl u nás

Zajímavosti
První automobil ve střední Evropě vznikl u nás
Zdroj fotografie: Wikimedia Commons

Vyrobili ho v halách firmy Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft. A protože Nesselsdorf je německý název města Kopřivnice, mnozí z vás už tuší, že šlo o fabriku, která později přijala jméno Tatra. A ten první vůz byl slavný Präsident.

Hotový byl v roce 1898, tedy přesně před 127 lety, a vlastně nevznikal podle žádných plánů (ty byly nakresleny až dodatečně), nýbrž jako experiment, který se upravoval tvz. „za běhu“. Mnozí zlí jazykové dodnes tvrdí, že to vlastně není žádný první automobil, ale pouhá kopie už existujících Mercedesů, ale to není tak úplně pravda.

Ano, o rok před tím se zástupci automobilky NW vydali do Paříže na světovou výstavu a rychle se rozvíjející automobilový průmysl je nadchnul a inspiroval. A ano, motor do prvního vozu jim pomohl sehnat baron Theodor von Liebieg, liberecký továrník, který se přátelil s Karlem Benzem. Konstrukce vozu byla inspirována modelem Benz Phaeton, ale podvozek i karoserie vycházely z kopřivnického kočáru Mylord a technici udělali v konstrukci tolik úprav, že o žádnou kopii rozhodně nešlo.

Na konstrukci se podíleli zejména technik Leopold Sviták, kterému byli k ruce pánové Rumpler a Sage a také mladý Hans Ledwinka, který později vynalezl slavnou tatrováckou koncepci páteřového podvozku. Stavbu posvětil Hugo Fischer von Röslerstamm.

Präsident měl podobu lehkého kočáru bez střechy, s dvouválcovým benzínovým motorem Benz o objemu 2,7 litru a výkonu přibližně 6,5 koně při pouhých 600 ot./min. umístěným pod zadními sedadly v původně zavazadlovém prostoru. Pomaluběžný dvouválec měl vrtání i zdvih 120 mm. Motor umožňoval vozu dosáhnout rychlosti až 30 km/h, což bylo v té době celkem revoluční.

Rám vozu byl dřevěný, s kovovými výztužemi, a kola byla loukoťová, podobně jako u koňských povozů. Motor byl uložen vzadu a přenášel sílu na zadní kola řetězy. Řízení bylo řešeno řídicí pákou (nikoliv volantem), což odpovídalo zvyklostem té doby. Prezident vážil kolem 1000 kg a díky jednoduché konstrukci a odolnosti se brzy osvědčil nejen v továrních testech, ale i při veřejné prezentaci.

Tou nejslavnější se stala jen pár dní po představení vozu cesta do Vídně, dlouhá 328 km. Čtyřčlenná posádka vyrazila právě 21. května 1898 a do Vídně dorazila po 24,5 hodinách, včetně desetihodinové přestávky. Průměrná rychlost tedy činila 22,62 km/h. Präsident pak zůstal jako dar v rakouském automobilovém klubu, ale ve 20. letech se vrátil do Československa, už jako muzejní exponát. V roce 1977 vznikla podle zachované dokumentace replika v původní podobě, která je dnes v muzeu v Kopřivnici. Originál, na kterém byly ponechány pozdější dobové úpravy, je jednou z hvězd stálé expozice Národního Technického Muzea v Praze.

Naše další stanice Rádia Blaník

LIVE
BLANÍK CZ
Hezky česky celý den
CyRáno
KRYŠTOF
CyRáno - KRYŠTOF
LIVE
BLANÍK Oldies
Nejlepší hudba 60., 70. a 80. let
Everybody's Talkin'
NILSSON
Everybody's Talkin' - NILSSON
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.