Nejslavnější omyl v dějinách moderního umění
.webp?ts=)
Moderní umění má občas zvláštní schopnost poplést i ty největší znalce. A o jednom takovém úsměvném incidentu si dnes povíme. Přesně před 64 lety, v říjnu 1961, se v Muzeu moderního umění v New Yorku odehrála jedna z nejvtipnějších historek dějin výstavnictví. Kurátoři tehdy vystavili slavnou abstraktní koláž Henriho Matisse s názvem Loď… jenže ji pověsili vzhůru nohama.
A teď to nejlepší: obraz visel naruby celých 47 dní!
Během té doby se kolem obrazu procházely stovky návštěvníků, novinářů i znalců. Nikdo nic nepoznal. Lidé obdivovali „nový směr Matisseovy kompozice“.
Až po sedmi týdnech si něčeho zvláštního všimla Genevieve Habert, burzovní makléřka, která na výstavě nebyla poprvé. Při pohledu na La Bateau poznala, že něco nehraje. Upozornila na to strážného… a v MoMA zavládlo menší umělecké zemětřesení.
Ale abyste si nemysleli, Matisseho Loď totiž není žádné klasické plátno s jasným motivem. Jde o abstraktní koláž, tvořenou několika barevnými tvary vystřiženými z papíru. Na první pohled působí jako minimalistická hra tvarů, prostoru a ať se otočí jakkoliv, vypadá „správně“. Lze v ní ale rozeznat obrys plachty a mraků a jejich odraz ve vodní hladině - jenže jak poznat co je odraz a co ne?
Když MoMA chybu potichu napravilo, už bylo pozdě. Zpráva se rozlétla do světa. Americký tisk měl hody. MoMA se tehdy sice ztrapnilo, ale z dnešního pohledu šlo o milou připomínku, že umění je někdy prostě otázka úhlu pohledu. Doslova.