Nejvyšší český most
.webp?ts=)
Když se řekne „Žďákovský most“, většinu lidí zamrazí, protože si vzpomenou na kauzu Orlických vrahů. Gang sériových vrahů v letech 1991-1993 zavraždil pět podnikatelů kvůli penězům a jejich těla pak v sudech s louhem shodili z mostu do Orlické přehrady. Je to ale trochu škoda, protože samotný most má daleko zajímavější historii.
Ocelový obloukový most přes Orlickou přehradu je dlouhý 543 metrů a klene se 50 metrů nad hladinou - dno orlické přehrady je ale v tom místě ještě o 40 metrů hlouběji. Kdybyste dnes hledali Žďákov, po kterém je pojmenován, nenajdete ho - byla to totiž jedna z obcí, které byly přehradou zatopeny. Navrhl ho arch. Karel Vejmelka a jeho stavba začala už v roce 1958, souběžně s budováním Orlické přehrady. Stavba mostu byla v roce 1960 na čtyři roky přerušena a most tak byl dokončen až v roce 1967 a otevřen právě 27. dubna. Stavba stála 71 milionů tehdejších korun.
Český, ale i světový unikát
V době otevření šlo o největší ocelový jednoobloukový most na světě a i dnes si pořád drží slušnou osmou příčku. V České republice zůstává nejvyšším mostem. Jeho ocelovou konstrukci vyrobili ve Vítkovických železárnách a smontovaly jí Hutní montáže Ostrava. Jen samotný oblouk váží 3100 tun, celý most pak 4116 tun. Je to technický unikát a v roce 2001 dostal ocenění „Most století“ v kategorii silničních mostů.
I přesto je ale od roku 2010 v natolik špatném stavu, že na něj už nesmí nákladní automobily. Nutně potřebuje generální opravu, což bohužel vůbec není výjimka. Spousta lidí (v čele s některými politiky) má pocit, že most je „napořád“ a na pravidelnou údržbu se pak zapomíná, odkládá se a náklady stoupají.
Doufejme, že si Žďákovský most svou zaslouženou rekonstrukci brzdy odbyde a dál bude technickou dominantou středního Povltaví.