MENU

Oslava nejbezpečnějších aut na světě

Zajímavosti
Oslava nejbezpečnějších aut na světě
Zdroj fotografie: Canva / Getty Images

Je to přesně 98 let, co byla ve švédském Göteborgu založena automobilka Volvo. Vznikla jako dceřiná firma výrobce ložisek SKF, a jejími zakladateli byli Assar Gabrielsson, ekonomický ředitel SKF, a Gustav Larson, inženýr s vášní pro automobily. Název „Volvo“ v latině znamená „já se kutálím“. Původně měl odkazovat na ložiska, takže pro automobilku byl ideální.

Automobilka, která se později stala symbolem bezpečnosti, kvality a skandinávského designu, vznikla s jasným cílem: vytvořit vůz, který by zvládl náročné švédské podmínky – drsné zimy, špatné silnice a dlouhé vzdálenosti. První vůz, Volvo ÖV4, přezdívaný „Jakob“, sjel z výrobní linky 14. dubna 1927. Měl otevřenou karoserii, čtyřválcový motor o výkonu 28 koní a maximální rychlost 90 km/h. Ačkoliv ÖV4 nebyl komerčně příliš úspěšný – první rok se prodalo pouze 297 vozů – položil základ filozofii značky: odolnost, bezpečnost a praktičnost. První uzavřený model, PV4, přišel o rok později a už tehdy začal přitahovat větší pozornost.

Volvo se brzy stalo synonymem pro bezpečnost - a z dobrého důvodu. Asi nejznámější inovací je tříbodový bezpečnostní pás, který v roce 1959 představil inženýr Volva Nils Bohlin. Volvo patent vzápětí uvolnilo zdarma pro všechny výrobce, takže bezpečnostní pás se stal standardem v automobilovém průmyslu a zachránil doslova miliony životů. Mezi další průkopnické kroky patřilo zavedení laminovaného čelního skla v roce 1944 nebo dětské autosedačky orientované proti směru jízdy v roce 1972.

Celosvětový leader v bezpečnosti

Volvo se stalo švédským národním symbolem, ale velmi rychle proniklo na globální trhy. Modely jako PV544, Amazon nebo později 240 z 70. let si získaly pověst „nesmrtelných“, díky čemuž Volvo expandovalo do Evropy a USA. V osmdesátých a devadesátých letech se proslavil ostře hranatý, až krabicovitý design, ale pověst bezpečnosti a spolehlivosti vytrvala.

Volvo se na přelomu milénia, podobně jako jiné evropské značky, potýkalo s finančními problémy, které vyřešilo odprodejem akcií. Dnes je tedy pod vedením čínské skupiny Geely (od 2010), nicméně pokračuje v inovacích – například s elektrickým modelem EX30.

Naše další stanice Rádia Blaník

LIVE
Rádio BLANÍK - Morava a Slezsko
Pohodové české rádio
Flowers
MILEY CYRUS
Flowers - MILEY CYRUS
LIVE
BLANÍK CZ
Hezky česky celý den
Protilátky
VERONA
Protilátky - VERONA
LIVE
BLANÍK Oldies
Nejlepší hudba 60., 70. a 80. let
Those Were The Days
MARY HOPKIN
Those Were The Days - MARY HOPKIN
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.