Miloš Forman
.webp?ts=)
Nápad na natočení filmu Amadeus dostal Miloš Forman po jedenácti letech, co žil v Americe, kam emigroval v roce 1968. Za tu dobu už tam ale dávno patřil mezi uznávané režiséry, a to díky filmům Vlasy nebo Přelet nad kukaččím hnízdem, který získal hned pět Oscarů, včetně toho za režii. No a právě druhého Oscara dostal Forman za Amadea.
Jednoho dne ho vzali kamarádi na světovou premiéru divadelní hry o Mozartovi. Byl trochu skeptický, neměl rád často smyšlené příběhy o skladatelích. Jenomže hra ho zaujala natolik, že si ještě ten večer s jejím autorem plácli, že spolu natočí film. A tak vznikl příběh o dvorním skladateli Josefa II., Antoniu Salierim, a jeho talentovanějším sokovi – Mozartovi.
Hrát v něm chtěl skoro každý. O role se ucházela známá jména jako Mick Jagger nebo Mel Gibson. Forman ale chtěl neokoukané tváře, a právě Salieriho si nakonec zahrál muž, který se původně ucházel o daleko menší roli.
Praha byla na natáčení ideální. Na rozdíl od Vídně tu nebyly všude neonové nápisy. Filmařům nevyhovovala ani Budapešť. Praha byla (a je) krásná, a navíc to nestálo ani tolik. Rozpočet byl 18 milionů dolarů, ale už za měsíc film vydělal trojnásobek.
Nádherné kostýmy doladěné do posledního detailu, maximálně autentické prostory – to vše spolu s příběhem dostalo nejen diváky, ale i akademiky. Amadeus byl nominovaný na Oscara v celkem jedenácti kategoriích a proměnil jich osm. Hned po uvedení filmu vzrostl v Americe zájem o Mozartovy nahrávky o 50 %.
Svět podle Samiry si můžete zpětně kdykoliv poslechnout v podcastech Rádia BLANÍK