Jak být lepší posluchač
.webp)
Stalo se vám někdy, že jste šli na kafe s kamarádkou a během několika hodin jste se skoto nedostali ke slovu? A jak vám potom bylo? Pokud jste dobrý posluchač, lidé vás mají raději. Tak to prostě je. Dobrý posluchač je ten, kdo se soustředí, chápe a opravdu naslouchá.
Dává tak tomu druhému pocit, že je tam pro něj a to je lidem logicky sympatické. Často se stává, že během rozhovorů přemýšlíme víc o tom, co řekneme dál, než abychom opravdu slyšeli, co nám druhá osoba říká. Poslouchání je přitom jedním z nejmocnějších nástrojů pro budování kvalitních vztahů, ať už v práci nebo v osobním životě.
Opravdu se soustřeďte
Když s někým mluvíte, dejte mu svou plnou pozornost. Odložte telefon, ideálně ne jen displejem dolů, ale úplně pryč z dohledu. Přestaňte se soustředit na své vlastní myšlenky a na to, co řeknete dál. Nechte prostor druhému projevit se. Ukážete tak, že vám na něm skutečně záleží.
Aktivní naslouchání
Nebuďte jen pasivní posluchač, který přikyvuje. Zapojte se do konverzace: klaďte otázky, reflektujte, co druhý říká, a ukažte, že mu rozumíte.
Udržujte oční kontakt
Výzva asi zejména pro pány. Oční kontakt je signál, že se soustředíte na osobu, se kterou mluvíte. Umožňuje to hlubší propojení, vytváří pocit důvěry a vzájemného respektu.
Není třeba odpovědět hned
Nebojte se chvíli mlčet. Někdy potřebuje druhý prostor na to, aby své myšlenky dořekl. Buďte trpěliví a nechejte prostor pro přemýšlení.
Empatie
Snažte se vcítit do druhého člověka. Co asi cítí? Co potřebuje? Pokud budete naslouchat s empatií, budete moct věnovat pozornost tomu, co je pro něj skutečně důležité. A pokud si zrovna nejste jistí, jestli chce druhá osoba radu nebo jen podpořit, nebojte se zeptat.