MENU

Jak reklamy ovlivnily celé generace kuřáků?

Zajímavosti
Jak reklamy ovlivnily celé generace kuřáků?
Zdroj fotografie: Pexels/Canva

Dnes by se nám to mohlo zdát až neuvěřitelné, ale reklamy na cigarety byly kdysi symbolem elegance, úspěchu a dokonce zdraví. Od konce 19. století až po polovinu 20. století byl tabák prezentován jako životní styl – a reklamní kampaně tomu odpovídaly. Žádné varování, žádné fotky nemocných plic. Jen styl, lesk a iluze.

První vlny tabákových reklam vykreslovaly kouření jako symbol mužnosti a úspěchu. Na plakátech pózovali pánové v dokonale střižených oblecích, důstojníci v uniformách nebo filmové hvězdy s cigaretou v ruce. Ve 30. a 40. letech se některé značky nebály jít ještě dál – začaly ty svoje cigarety propagovat jako „zdravější volbu“. Slogany jako Více lékařů kouří Camel než jakoukoli jinou značku měly lidi uklidnit. Cigareta byla prezentována jako svěží, jemná k hrdlu, skoro až terapeutická.

S meziválečnou emancipací žen přišla nová cílová skupina. Cigareta se stala nástrojem nezávislosti, elegance a štíhlé postavy. Ikonický slogan „Reach for a Lucky instead of a sweet (př. Sáhněte po značce Lucky místo sladkostí) přímo vybízel ženy, aby si místo dezertu zapálily – protože být štíhlá bylo „in“.

Reklamy zaplavily známé tváře: herci, sportovci, dokonce i kreslené postavičky propagovali cigarety s úsměvem. Vypadalo to nevinně, zábavně, přitažlivě – a především naprosto důvěryhodně. V době, kdy ještě nebyla televize a internet, kralovaly noviny, časopisy a obrovské billboardy. Reklamy byly všude – města byla doslova oblepená kouřovou vizí lepšího života.

O rakovině ani slovo. Doba byla jiná, ale právě tyto kampaně mají na svědomí miliony závislostí – a miliony osudů.

A jak je tabák propagován dnes? Oficiálně téměř vůbec. Většina klasických reklam na cigarety je zakázaná – v televizi, tisku i na billboardech. Jenže marketing si vždycky najde cestu. A v dnešní době se přestrojil za něco „nevinnějšího“ – elektronické cigarety.

Místo kovbojů s cigaretou dnes frčí barevné vapíky, ovocné příchutě a influenceři. Značky cílí na to nejmladší publikum – jemně, stylově, „bez nátlaku“. Místo sloganu „Buď muž“ teď slyšíme „Buď fresh, buď cool, buď ty“. A tabák? Ten v tom často tiše sedí, skrytý za jahodovým aromatem.

Dnes si připomínáme Světový den bez tabáku a tak si pojďme připomenout jak škodlivé kouření skutečně je.

Další stanice Rádia Blaník

LIVE
ČESKÝ BLANÍK
České písničky, které máte rádi
Na kameni kámen
BRONTOSAUŘI
Na kameni kámen - BRONTOSAUŘI
LIVE
BLANÍK OLDIES
Nejlepší hudba 60., 70. a 80. let
Baby Come Back
EQUALS
Baby Come Back - EQUALS
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.