Podívejte, co jsem měl dnes k obědu!
.webp?ts=)
V nadpisu jsem si dovolil parafrázovat refrén písničky „Co jsem měl dnes k obědu“ od dvojice Suchý a Šlitr. V originále ale začíná slovem „Poslouchejte“ - protože koho by zajímalo dívat se na fotky toho, co jste dneska jedli? Inu, jak se skoro o půlstoletí později ukázalo, spousta lidí!
Začalo to jako nenápadný projekt na sdílení fotek z mobilních telefonů. 6. října 2010 spustili vývojáři Mike Krieger a Kevin Systrom aplikaci jménem Instagram a i když jistě měli ambice, ani ve snu si nepředstavovali, že za patnáct let z ní bude jedna z nejvlivnějších sociálních sítí světa s více než dvěma miliardami aktivních uživatelů měsíčně.
Instagram původně nabízel jen možnost nahrát fotku, použít filtr a přidat krátký popisek. V době, kdy většina tehdejších platforem (například Facebook nebo Twitter) stavěla spíše na textu, působil jeho vizuální přístup svěže. Klíčem k úspěchu byla jednoduchost – během dvou let dosáhla aplikace 100 milionů uživatelů a v roce 2012 ji odkoupil Facebook (dnes Meta) za celou jednu miliardu dolarů.
V dalších letech se Instagram neustále proměňoval. Přibyly Stories inspirované Snapchatem, později Reels, které reagovaly na vzestup TikToku, a nakonec také funkce nákupů přímo z aplikace, která z Instagramu, původně prostoru pro umělecké sebevyjádření, udělala i obchod. Influencer marketing, dnes multimiliardové odvětví, by bez Instagramu pravděpodobně nevznikl v takovém rozsahu.
Kromě pozitivních dopadů – například propojení komunit, rozvoje kreativních odvětví a podpory malých podniků – však síť čelí i kritice. Studie opakovaně upozorňují na dopady na duševní zdraví mladých uživatelů, tlak na vzhled či srovnávání se s ostatními. Meta proto v posledních letech zavedla řadu opatření, například možnost skrývat počet „lajků“ nebo algoritmické filtrování obsahu.
Dnes, po patnácti letech, stojí Instagram na rozcestí. Na jedné straně se snaží držet krok s rychle se měnícími trendy a konkurencí, na straně druhé hledá cestu, jak si uchovat autenticitu, která ho kdysi proslavila. I když se z původní aplikace pro fotografy stal mediální gigant, jeho základní idea – sdílet svět prostřednictvím obrazů – zůstává živá. A právě v tom spočívá jeho síla i kouzlo, které mu po patnácti letech stále drží místo mezi nejdůležitějšími platformami digitální éry.
Znáte a sledujete instagram Rádia Blaník? Každý den se tam dozvíte třeba nápovědy k Tajemnému roku ;)