MENU

První most mezi Evropou a Asií

Zajímavosti
První most mezi Evropou a Asií
Zdroj fotografie: Canva / nevskyphoto, Getty Images Pro

Istanbul leží na úžině, spojující Černé moře se Středozemním. Úžina dlouhá přibližně deset kilometrů ale také pomyslně rozděluje evropský a asijský kontinent. Istanbul byl už ve starověku důležitým kulturním a obchodním centrem a tak myšlenky na propojení evropské a asijské části města jinak než lodní dopravou sahají doslova tisíce let do historie.

Přesně před 52 lety, tedy 29. října 1973, byl v tureckém Istanbulu slavnostně otevřen Bosporský most (turecky Boğaziçi Köprüsü), první pevné spojení mezi evropskou a asijskou částí Istanbulu přes úžinu Bospor. Most nejen symbolizoval technický pokrok Turecka, ale také oslavil 50. výročí založení Turecké republiky, které připadalo právě na tento den.

Myšlenka na most přes Bospor sahá doslova až do starověku – už perský král Dareios I. nechal v 5. století př. n. l. postavit pontonový most pro svou armádu. Moderní plány se objevily v 19. století, ale realizace přišla až v 20. století. V roce 1957 turecká vláda oslovila britského inženýra Williama Browna, který navrhl elegantní visutý most. Stavba začala v únoru 1970 pod vedením britské firmy Freeman Fox & Partners a tureckých dodavatelů. Celkové náklady dosáhly 200 milionů dolarů, což byla v tehdejší době obrovská investice.

Most měří 1560 metrů na délku, s hlavním rozpětím 1074 metrů. Dnes samozřejmě známe i delší mosty, ale v první polovině 70. let to byl jeden z nejdelších visutých mostů světa. Jeho pilíře sahají do výšky 165 metrů a mostovka je 64 metrů nad vodou, takže pod ním mohou proplouvat i ty největší lodi. Stavba trvala pouhé tři roky, což bylo možné jen díky pokročilým technologiím a mezinárodní spolupráci.

Slavnostní otevření proběhlo za přítomnosti prezidenta Fahri Korutürka, který most oficiálně inauguroval. Ceremonie byla součástí oslav Dne republiky, s ohňostroji, průvody a proslovy o jednotě národa. Tisíce lidí se shromáždily, aby viděly první auta přejíždět z Ortaköy na evropské straně do Beylerbeyi na asijské. Most rázem velmi zjednodušil dopravu, která do té doby závisela na trajektech – denně jím projíždělo až 200 000 vozidel.

Význam Bosporského mostu přesahuje pouhou infrastrukturu. Symbolizuje spojení Východu a Západu, Evropy a Asie, a stal se ikonou Istanbulu. V roce 2016 byl přejmenován na Most mučedníků 15. července na památku obětí pokusu o státní převrat. Dnes je součástí sítě tří mostů a podmořského tunelu, ale zůstává prvním a nejslavnějším.

Další stanice Rádia Blaník

LIVE
ČESKÝ BLANÍK
České písničky, které máte rádi
Modrej dým
BLACK MILK
Modrej dým - BLACK MILK
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.