Zlaté devadesátky a první soukromá televize
.webp?ts=)
Psal se 20. červen 1993, když se českým televizním vlnám poprvé představila první soukromá stanice – FTV Premiéra. Byl to začátek nové éry, která změnila nejen to, co sledujeme, ale i jak o televizi přemýšlíme. Obrazovky přestaly být výhradní doménou státní České televize. Psala se historie.
Start vysílání byl sám o sobě událostí. Zahajovací koncert Dnes večer máme premiéru sloužil jako úvodní fanfára nové stanice. Objevilo se také krátké promo Premiéra má premiéru. Bylo to úplně něco nového. Působilo to hravě a úplně jinak než to, na co byli diváci zvyklí.
Programová nabídka? Naprostý mišmaš. Vysílaly se zahraniční seriály a kreslené pořady, které původně běžely i na federálním kanálu OK3. Český divák najednou slyšel Brity mluvit česky – ať už dabingem, nebo s titulky – a byl u vytržení. Do toho domácí pořady jako třeba Pražská show nebo soutěž Vaše velká premiéra pro novomanželské páry. Televize přinášela i vážnou a populární hudbu, uváděla živé koncerty a děti si oblíbily Baby studio s Dagmar Patrasovou.
A pak to přišlo – reklamy. Ty první, novodobé, české reklamy. Televize začala vysílat inzerci, a tím vstoupil do domácností duch kapitalismu. ZTehdy šlo o revoluci. Nešlo jen o televizní spoty – šlo o změnu myšlení. Reklama byla ze dne na den součást každodenního života.
Premiéra otevřela trh. Najednou se o diváka soutěžilo, mohlo se investovat do pořadů, riskovat a být kreativní. Televize dostala volnost a lidé volbu. Netrvalo dlouho a v roce 1994 vstoupila na scénu Nova, ale právě Premiéra byla tou první vlaštovkou, která z televizní krajiny udělala opravdové médium pro lidi.