První motocykl
Nevím, jak to máte vy, ale vždycky, když na silnici zahlédnu nějakého veterána, hned mi to zvedne náladu. Je to příjemná změna oproti těm moderním autům na elektřinu, plným senzorů a s vysoce výkonnými motory.
Nicméně to, o čem se budeme dnes bavit, na silnicích jen tak nepotkáme. Třeba motocykl poháněný párou, který vznikl už v roce 1869. Dnes si ale připomeneme první motorku na benzín, a to se dostáváme do roku 1885.
Tehdy syn německého pekaře, který se později stal vynálezcem, pracoval pro věhlasné výrobce motorů. Spolu se svým kolegou přemýšlel, jak technologii ještě vylepšit. Výsledkem byl první prototyp, který se sice povedl, ale ve firmě se moc neujal.
Vynálezce se tedy se svým kamarádem přemístili do zahradního domku, kde vytvořili vzduchem chlazený jednoválec, který dostal přezdívku "dědečkovy hodiny".
Tento první motocykl, který měl výkon zhruba jako půlka koně (nebo spíš poníka nebo osla), se stal záhy realitou. Na své zahajovací jízdě ujel celé 3 kilometry. V listopadu téhož roku už to bylo 9 a půl kilometru. A od té doby se to jenom zlepšovalo!
Svět podle Samiry si můžete zpětně kdykoliv poslechnout v podcastech Rádia BLANÍK