Jak vzniknul nejslavnější vytrvalostní závod světa
Dnes je to právě 102 let, co se poprvé rozběhli ke svým strojům závodníci dnes asi nejslavnějšího vytrvalostního automobilového závodu na světě. Však se tak původně také jmenoval: Grand Prix d'Endurance, neboli Velká Cena Vytrvalosti. Znáte ho ale pod jménem města, nedaleko kterého se jel: Le Mans.
Hned poprvé to byla čtyřiadvacetihodinovka. Vlastně se původně mělo jednat o závod, který se pojede tři roky za sebou a bude se sčítat vzdálenost, kterou závodníci ujeli za třikrát 24 hodin. Už v roce 1928 se ale od tohoto nápadu upustilo.
Jelo se po veřejných silnicích, okruh měl délku 17 km a zahrnoval i dnes slavnou rovinku Mulsanne. Do prvního závodu nastoupilo 33 vozů 18 značek s dvoučlennými posádkami, které se střídaly celých 24 hodin. Zvítězila fransouzská posádka André Lagache a René Léonard s vozem Chenard & Walcker Sport. Ujeli celkem 2209 km průměrnou rychlostí 92 km/h. V té době ale spíš než o rychlost šlo o spolehlivost vozu a spotřebu paliva.
První ročník se setkal s velkým ohlasem, přestože počasí bylo deštivé a trať kluzká. Ukázal potenciál vytrvalostního závodění jako testu kvality konstrukce i houževnatosti pilotů. Čtyřiadvacetihodinovka Le Mans se tak zrodila jako fenomén, který přečkal desetiletí, války i technologické revoluce.
Dnes je tento závod vůbec nejprestižnější vytrvalostní akcí světa, součástí tzv. trojkoruny motorsportu (společně se závodem 500 mil Indianopolis a Velkou Cenou F1 Monaka, případně titul mistra světa F1) a také místem, kde se píší legendy. Už 102 roky.