MENU

Jak začala Evropská cesta za luxusem a dobrodružstvím

Zajímavosti
Jak začala Evropská cesta za luxusem a dobrodružstvím
Zdroj fotografie: Propagační materiály Orient Express

Ta dvě slova ve vás okamžitě vzbudí představy lákavých exotických dálav, dávných dob, kdy se cestovalo v luxusu a neuspěchaně a možná také vzpomínku na jednu skvělou detektivku. Označovala vlakovou soupravu, která jako první překlenula kontinent a spojila západ s východem. Orient Express. 

Za vznikem slavného vlaku na ještě slavnější trase stál belgický podnikatel Georges Nagelmackers, jehož inspirovaly luxusní vlaky Pullman brothers ve Spojených státech Amerických. Orient Expres spojil Paříž a dálný Istanbul - několik prvních let však celá jeho trasa nevedla po kolejích. Když 5. června 1883 vlaková souprava vyrazila na svou první cestu z pařížského Východního nádraží, dojela přes Mnichov do Vídně. 

Tam museli cestující překonat Dunaj trajektem a následně už místním vlakem pokračovali přes Budapešť a Bukurešť do Varny. Poslední kousek cesty do Konstantinopole absolvovali lodí po Černém moři. Až o pět let později byla dostavena celá trasa a cestující se tak ve vlaku mohli řádně zabydlet. 

Luxus na kolejnicích 

Vlaková souprava se skládala z elegantní lokomotivy, dvou luxusních spacích vozů, jídelního vozu, zavazadlového vozu a části pro personál. V průběhu času přibyly ještě další dva spací vozy a další zavazadlový. Jídelní a spací vozy nabízely pohodlí a služby na úrovni luxusních hotelů té doby, jedno z prvních menu například obsahovalo ústřice, polévku s italskými těstovinami, pakambalu (mořský platýs) se zelenou omáčkou, kuře „à la chasseur“, plátek hovězího s bramborami „château“, zvěřinu v aspiku, čokoládový puding a další dezerty. 

Mezi cestujícími nechyběli členové královských rodin, diplomaté, umělci, spisovatelé a další významné osobnosti. Není tedy divu, že se Orient Express stal inspirací pro mnohá umělecká díla, z nichž nejznámější je bezesporu dílo Agathy Christie „Vražda v Orient expresu“. 

Dlouhá služba a postupný zánik 

Přestože provoz ikonické linky byl několikrát přerušen světovými válkami a párkrát změnil trasu, vždycky se znovu rozjel. Poslední přímý spoj mezi Paříží a Istanbulem jel v květnu 1977. Vlaky ale nadále jezdily z Paříže do Bukurešti, od roku 1991 už jen do Budapešti. V následujících letech se trasa dále zkracovala, ve Francii začaly jezdit rychlejší a modernější vlaky a poslední souprava oficiálně označená jako Orient Express vyrazila z Vídně do Štrasburku 10. prosince 2009. 

Dnes, 142 let od první jízdy, zůstává Orient Express symbolem zlaté éry železniční dopravy a také luxusního cestování za dobrodružstvím. Pravidelná linka sice skončila, ale nostalgické jízdy Orient Expressu čas od času pokračují dodnes. Pokud vás to láká, připravte se ovšem na to, že i dnes je to zábava spíše pro smetánku. 

Jízdenka na pětidenní cestu z Paříže do Istanbulu ve vlastním kupé v historickém vlaku, který vyráží pouze jednou ročně, začíná na cenovce více než 470 tisíc Kč na osobu, ovšem včetně jídla, zábavy a přenocování v luxusních hotelích po cestě. Neplatíte za cestu z bodu A do bodu B, ale za životní zážitek. 

Další stanice Rádia Blaník

LIVE
BLANÍK CZ
Hezky česky celý den
Chtěl bych žít, tak jak se má
MICHAL DAVID
Chtěl bych žít, tak jak se má - MICHAL DAVID
LIVE
BLANÍK Oldies
Nejlepší hudba 60., 70. a 80. let
Silly Love Songs
WINGS
Silly Love Songs - WINGS
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.