MENU

Je Škodovka česká, nebo německá?

Zajímavosti
Je Škodovka česká, nebo německá?
Zdroj fotografie: Archiv Škoda Auto

Přesně před 35 lety, tedy 9. prosince 1990, schválila československá vláda Petra Pitharta, že strategickým partnerem Škodovky Auto v Mladé Boleslavi se stane německý koncern Volkswagen. Mnozí tvrdí, že tím Škodovka přišla o svou nezávislost a že jsme přišli o „rodinné stříbro“. Pravda je ale trochu jiná a výrazně prozaičtější.

Škoda v Maldé Boleslavi má sice předlouhou historii, ale rok po Sametové revoluci stála na pokraji krachu. V závodech se vyrábělo zhruba 170 tisíc aut ročně, přičemž převážnou většinu tehdy tvořil model Škoda Favorit, modernější nástupce starých stodvacítek, který ale kvůli zkostnatělému centrálnímu plánování přišel do prodeje až mnoho let po původním návrhu a vedle automobilů západní provenience působil od začátku chudě a zastarale. Továrna používala zastaralé technologie, nedostávalo se dílů ani financí. Kdyby se nespojila s žádnou z velkých značek, nevyhnutelně by zkrachovala - a pak bychom skutečně o to rodinné stříbro přišli.

Původně byli čtyři zájemci, automobilky Renault, BMW, General Motors a Volkswagen. Nejvážnějšími soupeři se stali Renault a VW, ale nakonec zvítězila nabídka z Wolfsburgu – za 19 miliard korun dostala 31% podíl (v roce 2000 nakonec koupila i zbytek značky).

Volkswagen slíbil investice 140 miliard korun během deseti let, zachování značky i výroby v Československu. Výsledek známe: místo zastaralého Favoritu se  začlay vyvíjet Felicie (1994), pak Octavie (1996), Fabie (1999) a dnes Škoda Auto vyrábí přes 900 000 moderních a zcela konkurenceschopných aut ročně, zaměstnává 36 000 lidí a je největším exportérem ČR.

Němci tak paradoxně českou automobilku zachránili, i když historické souvislosti jsou místy i hodně temné. Například po Mnichovské dohodě v roce 1938, zabrala tehdejší nacistická Říše Škodovy závody v Mladé Boleslavi a začlenila je pod Říšské závody Hermanna Göringa. Škoda pak až do roku 1945 musela vyrábět tanky a vojenskou techniku pro Wehrmacht. Po válce se vrátila pod československou správu a měla nakročeno k velkému rozvoji. Komunistický puč v roce 1948 ale rozlet spolehlivě zastavil. Nové spojení s německým koncernem je však dobrovolné a jak ukázal čas, i oboustranně výhodné.

Z národního symbolu, který v 50. a 60. letech vozil Čechy do Jugoslávie, se stala globální značka, která dnes prodává auta ve 100 zemích světa.

Další stanice Rádia Blaník

LIVE
ČESKÝ BLANÍK
České písničky, které máte rádi
Láska a data
CHINASKI
Láska a data - CHINASKI
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.