Počátky kontinentálních letů
.webp?ts=)
Když se dnes chcete dostat z New Yorku do Los Angeles, není nic snazšího. Lety nabízí spousta společností, ceny jsou příznivé a let trvá zhruba 6,5 hodiny. Před sto lety ale nic takového k dispozici nebylo, cestující museli volit vlaky a nebo při nejlepším kombinaci vlaků a letadel.
Takovou službu zajišťovala od července 1929 společnost TAT. Cesta trvala 48 hodin, přes den se letělo, přes noc jelo vlakem. Letadlo navíc muselo několikrát přistát kvůli tankování. Byla to zkrátka poměrně komplikovaná záležitost a nebýt přepravované pošty, asi by rovnou zkrachovala. I tak v prvních 18 měsících prodělala služba téměř 51 milionů dolarů (přepočítáno na dnešní ceny).
Potom se TAT spojila s firmou Western Air Expres a vznikly aerolinky TWA (Trans World Airlines) a v říjnu 1930, tedy před 95 lety, byla zprovozněna první čistě letecká linka mezi oběma pobřežími USA. Doba cesty se zkrátila na 36 hodin, dopravu ovšem stále zajišťovaly třímotorové letouny Ford Trimotor, případně Fokkery F-10.
Tyto robustní stroje dokázaly pojmout 12 cestujících a posádka za letu podávala jídlo, nicméně nutností byly zastávky na tankování. Let také netrval celých 36 hodin, součástí byla zastávka v Kansas City, kde cestující přespali a pokračovalo se ráno. Jednalo se ovšem o luxusní servis pro smetánku. Letenky stály v přepočtu na dnešní ceny nějakých 6000 dolarů, tedy zhruba 125 tisíc korun. Dnes koupíte jednosměrnou letenku i za méně než 2500 Kč.
Fokkery a Fordy byly postupně nahrazeny Douglasy DC-1 a následně DC-2 a DC-3, které se staly standardnem, pojaly až 30 pasažérů a už mohly létat i přes noc - ve flotile bylo deset letadel s lůžkovým uspořádáním (pro 14-16 cestujících). To už se psal rok 1936 a lety se zkrátily na necelých 18 hodin.
Dnes jsme na polovičním čase a nesrovnatelném pohodlí i bezpečnosti. Letecká doprava za poslední století ušla neuvěřitelný kus cesty.