Strava slaví 124 let tramvajového provozu
.webp?ts=)
Elektrické tramvaje jsou dnes běžnou součástí velké spousty evropských měst - a mimochodem umí být také jednou z nejekologičtějších variant veřejné dopravy. Moderní tramvaje jsou tiché, pohodlné, prostorné a často i dobře vytápěné či klimatizované. Je neuvěřitelné, jak velký kus cesty ujely, když se zamyslíte, že už jsou tu s námi víc než století.
Ostrava začla se zkušebním provozem elektrických tramvají už začátkem března 1901 a to na trase Moravská Ostrava - Přívoz. Už před tím ale mohli obyvatelé rychle rostoucího průmyslového města tramvají využívat, dokonce už od roku 1894 - jen byly v té době na parní pohon. V roce 1899 ale město uzavřelo smlouvu na dodávku technologií s firmou AEG (ta mimochodem existuje dodnes a možná od ní máte doma třeba ledničku nebo myčku).
Slvanostní zahájení provozu sice proběhlo 5. dubna, ale pouze na této jedné krátké trati. K rozšíření elektrického provozu o tratě směrem do Vítkovic a Hulváků, tedy důležitých průmyslových oblastí, došlo právě 1. května 1901 a od té doby se dá mluvit o skutečně smysluplné elektrifikované tramvajové dopravě v Ostravě.
Tramvajové vozy od polské vagonky Sanok byly prostornější, tišší a rychlejší a díky jejich spolehlivosti došlo k rychlému rozvoji dopravní sítě. Díky tomu, že tehdejší tramvaje používaly stejný rozchod kolejí jako železnice (tedy 1435 mm), byly některé části tramvajové sítě občas využívány i pro nákladní dopravu a zásobování městských podniků.