MENU

Zasáhly vás povodně? Potřebujete mimořádnou okamžitou pomoc?

Lifestyle
Zasáhly vás povodně? Potřebujete mimořádnou okamžitou pomoc?

Mimorádná okamžitá pomoc zabezpečí vás nebo vaši rodinu na přechodnou dobu, zabezpečí základní životní potřeby a zabezpečí první pomoc k odstranění důsledků katastrofy do doby, než bude možné poskytnout pomoc z jiných zdrojů.

Jak máte postupovat?

  1. Žádost o MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí
  2. Výše dávky MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí
  3. Komu je možné dávku MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí vyplatit?
  4. Časové omezení
  5. Lhůta na vyplacení dávky MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí
  6. Nájemní/podnájemní forma bydlení
  7. Ztráta dokladů
  8. Pořízení nezbytných movitých věcí
  9. Ověřování majetkových poměrů
  10. Ověření bydliště
  11. Více okruhů SPO v jednom domě
  12. Dům určený k rekreaci
  13. Pomůcky pro osoby s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem

Co je potřeba doložit pro výplatu žádosti o dávku?

Úřad práce ČR v souvislosti z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí potřebuje mít následující podklady:

  • žádost o MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí
  • právní titul k bydlení, či kontakt na majitele nemovitosti (v případě nájemního, podnájemního vztahu), vlastnictví nemovitosti není třeba dokládat – správní orgán si tuto skutečnost ověří náhledem do katastru nemovitostí
  • fotodokumentace následků živelní pohromy (postačí fotografie v mobilním telefonu)
  • prohlášení o celkových sociálních a majetkových poměrech (v individuálních případech lze nahradit správní úvahou příslušného kontaktního pracoviště ÚP ČR)

 

Odkazy na žádosti, nezbytné přílohy a vyplněné vzory:

Žádost o MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí + vzor vyplněné žádosti
Doklad o výši měsíčních příjmů za aktuální kalendářní měsíc + vzor vyplněného dokladu
Prohlášení o celkových sociálních a majetkových poměrech + vzor vyplněného prohlášení

V mimořádných situacích je schopen mobilní tým ÚP ČR řešit situaci přímo v domácnosti žadatele (např. osoby imobilní, zdravotně znevýhodněné…).

 

Jakou výši dávky MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí můžete získat? 

Výše MOP, kdy osobu postihne mimořádná událost, se stanoví s přihlédnutím k sociálním a majetkovým poměrům a příjmové situaci osoby nebo rodiny až do patnáctinásobku částky životního minima jednotlivce (tj. až do výše 72 900 Kč).

Více se dozvíte ZDE ZDE.

 

Komu je možné dávku MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí vyplatit?

Může MOP dostat každý člen domácnosti?

Pro uvedený účel pomoci je situace posuzována v rámci okruhu společně posuzovaných osob, které společně hospodaří. Tedy dávka MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí je vždy vyplacena pouze jednomu zástupci domácnosti (tzn. jedna dávka do jedné rodiny).

 

Časové omezení

Dokdy můžu o MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí požádat?

Časové omezení zde není, pouze je nezbytné být poučen o tom, že MOP mimořádnou událost lze poskytnout pouze jedné ze společně posuzovaných osob a dále také, že MOP lze stanovit maximálně do výše patnáctinásobku životního minima jednotlivce, tj. do výše 72 900 Kč.

 

Lhůta na vyplacení dávky MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí

Kdy mi po podání žádosti ÚP ČR vyplatí peníze a jakým způsobem?

V případě podání kompletní žádosti, která obsahuje i veškeré přílohy (viz úvodní otázka), může být dávka MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí vyřízena a vyplacena bezodkladně, tedy i v den podání žádosti. Výplatu dávky je v tomto případě možné realizovat také v hotovosti.

 

Nájemní/podnájemní forma bydlení

Mohu získat dávku MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí, pokud poškozenou nemovitost nevlastním, ale užívám ji pouze na základě nájemní/podnájemní smlouvy?

Žádost o MOP si může podat i osoba, která nemovitost užívá pouze na základě nájemní/podnájemní smlouvy. K žádosti je nutné doložit právní titul k bydlení (např. nájemní smlouvu). V případě, že v důsledku živelní pohromy nemáte potřebné dokumenty k dispozici, je nutné doložit alespoň kontakt na vlastníka bytu. Prostřednictvím této MOP lze žadateli (rodině) zabezpečit základní životní potřeby.

 

Ztráta dokladů

Může mít ztráta dokladů vliv na nepřiznání MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí? Jak mi může ÚP ČR pomoci při vyřízení nových dokladů, o které jsem při živelní pohromě přišel?

Pracovníci Úřadu práce ČR si i bez dokladů ověří totožnost žadatele v registru obyvatel, či osobu ztotožní za pomoci zástupců samosprávy, kteří znají své občany, případně spolupracují s místní policií. V případě ztráty dokladů Úřad práce ČR pomůže uhradit správní poplatky na vyřízení nových osobních dokladů, duplikátu rodného listu apod. prostřednictvím žádosti o dávku MOP na úhradu nezbytného jednorázového výdaje. Dávku lze stanovit až do výše jednorázového výdaje.

 

Pořízení nezbytných movitých věcí

V souvislosti s živelní pohromou jsme přišli nejen o nemovitost, ale také o nezbytné vybavení domácnosti. Může nám ÚP ČR pomoci i v tomto případě?

Úřad práce ČR je připraven pomoci i s pořízením nebo opravou nezbytných základních předmětů dlouhodobé potřeby, mezi které patří např. lednice, pračka, sporák, postele, skříně apod. Výše MOP se stanoví až do výše nákladů na úhradu nákladů spojených s pořízením nezbytných základních předmětů dlouhodobé potřeby, součet těchto dávek ale nesmí v rámci kalendářního roku překročit desetinásobek životního minima jednotlivce, tj. částku ve výši 48 600 Kč.

 

Ověřování majetkových poměrů

Pro přiznání dávky MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí se podle zákona zkoumá příjem a majetek žadatelů i další skutečnosti. Je to realizovatelné i v těchto podmínkách a bude se uplatňovat nějaký mírnější přístup? Jak se ověří, že domy byly skutečně zničené živelní pohromou?

S ohledem na výjimečnou situaci Úřad práce ČR uplatňuje empatický přístup a snaží se postiženým lidem maximálně pomoci. Na druhou stranu ale musí postupovat v souladu s platnou legislativou. V individuálních případech však lze, na základě znalosti místních poměrů, správním uvážením určit, že žadatel a osoby společně posuzované se pro tuto dávku nacházejí ve stavu hmotné nouze, a to i bez dokládání prohlášení o majetkových a sociálních poměrech. Odpovědní zaměstnanci vždy zohledňují individuální situaci konkrétního žadatele. Skutečnosti jsou ověřovány z fotografií, které žadatelé předloží, vlastnictví domu je ověřeno v katastru nemovitostí. Pro další ověření je možné doložit také potvrzení z obecního úřadu o rozsahu škod.

 

Ověření bydliště

Jakým způsobem si ÚP ČR ověří mé skutečné bydliště v postižené obci, pokud ho nemám zapsané v občanském průkazu?

Úřad práce ČR k ověření skutečného bydliště žadatele využije doklad prokazující právní titul k dané nemovitosti (např. kupní smlouvu, zápis do katastru nemovitostí, nájemní smlouvu, podnájemní smlouvu apod.).

 

Více okruhů SPO v jednom domě

Dva okruhy SPO sdílí jeden dům, který není zkolaudován na dvě samostatné bytové jednotky. Lze v tomto případě vyplatit dvě dávky MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí?

Ano, vhledem k účelu této dávky, která má primárně sloužit k zabezpečení základních životních potřeb, je možné i do jedné bytové jednotky, kterou sdílí více okruhů SPO, poskytnout více dávek MOP (tzn. 1 okruh SPO = 1 dávka MOP).

 

Dům určený k rekreaci

Nemovitost poškozená živelní pohromou není využívána k trvalému bydlení, ale pouze jako rekreační objekt. Lze i v tomto případě získat dávku MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událost?

Ano, i v těchto případech lze dávku MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí poskytnout. V tomto případě bude tato dávka poskytnuta k zabezpečení základních životních potřeb, a to např. na zakoupení čistících a úklidových prostředků.

 

Pomůcky pro osoby s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem

V zasažené oblasti došlo k poškození či zničení pomůcky, na jejíž pořízení byl poskytnut příspěvek na zvláštní pomůcku. Jak může Úřad práce ČR pomoci v tomto případě?

Úřad práce ČR v těchto případech v maximální možné míře využije možnost z důvodů hodných zvláštního zřetele rozhodnout o prominutí povinnosti vrátit příspěvek na ;zvláštní pomůcku nebo jeho poměrnou část. Vzniklé problémy se splněním zákonných povinností (např. s pořízením pomůcky) ve stanovených lhůtách bude Úřad práce ČR řešit citlivě a individuálně. Pozornost bude věnována také případné ztrátě nebo poškození průkazu osoby se zdravotním postižením.

 

Další dotazy

Na koho se mohu obracet v případě dalších dotazů, či stížností?

Lidé se mohou obracet telefonicky na Call centrum ÚP ČR na bezplatnou linku 800 77 99 00 nebo písemně prostřednictvím e-mailu: callcentrum@uradprace.cz.

Callcentrum bude mimořádně k dispozici i v sobotu a neděli mezi 9-17 hodin.

 

Zdroj informací z Úřadu práce ZDE.

Naše další stanice Rádia Blaník

LIVE
Rádio BLANÍK - Morava a Slezsko
Pohodové české rádio
Jedeme dál
PETRA JANŮ & PETR JANDA
Jedeme dál - PETRA JANŮ & PETR JANDA
LIVE
BLANÍK CZ
Hezky česky celý den
Jsou špatný dny
KATAPULT
Jsou špatný dny - KATAPULT
LIVE
BLANÍK Oldies
Nejlepší hudba 60., 70. a 80. let
I Wish It Would Rain Down
PHIL COLLINS
I Wish It Would Rain Down - PHIL COLLINS
Copyright © 2024 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.