Zasáhly vás povodně? Potřebujete mimořádnou okamžitou pomoc?
Mimorádná okamžitá pomoc zabezpečí vás nebo vaši rodinu na přechodnou dobu, zabezpečí základní životní potřeby a zabezpečí první pomoc k odstranění důsledků katastrofy do doby, než bude možné poskytnout pomoc z jiných zdrojů.
Jak máte postupovat?
- Žádost o MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí
- Výše dávky MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí
- Komu je možné dávku MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí vyplatit?
- Časové omezení
- Lhůta na vyplacení dávky MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí
- Nájemní/podnájemní forma bydlení
- Ztráta dokladů
- Pořízení nezbytných movitých věcí
- Ověřování majetkových poměrů
- Ověření bydliště
- Více okruhů SPO v jednom domě
- Dům určený k rekreaci
- Pomůcky pro osoby s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem
Co je potřeba doložit pro výplatu žádosti o dávku?
Úřad práce ČR v souvislosti z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí potřebuje mít následující podklady:
- žádost o MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí
- právní titul k bydlení, či kontakt na majitele nemovitosti (v případě nájemního, podnájemního vztahu), vlastnictví nemovitosti není třeba dokládat – správní orgán si tuto skutečnost ověří náhledem do katastru nemovitostí
- fotodokumentace následků živelní pohromy (postačí fotografie v mobilním telefonu)
- prohlášení o celkových sociálních a majetkových poměrech (v individuálních případech lze nahradit správní úvahou příslušného kontaktního pracoviště ÚP ČR)
Odkazy na žádosti, nezbytné přílohy a vyplněné vzory:
Žádost o MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí + vzor vyplněné žádosti
Doklad o výši měsíčních příjmů za aktuální kalendářní měsíc + vzor vyplněného dokladu
Prohlášení o celkových sociálních a majetkových poměrech + vzor vyplněného prohlášení
V mimořádných situacích je schopen mobilní tým ÚP ČR řešit situaci přímo v domácnosti žadatele (např. osoby imobilní, zdravotně znevýhodněné…).
Jakou výši dávky MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí můžete získat?
Výše MOP, kdy osobu postihne mimořádná událost, se stanoví s přihlédnutím k sociálním a majetkovým poměrům a příjmové situaci osoby nebo rodiny až do patnáctinásobku částky životního minima jednotlivce (tj. až do výše 72 900 Kč).
Komu je možné dávku MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí vyplatit?
Může MOP dostat každý člen domácnosti?
Pro uvedený účel pomoci je situace posuzována v rámci okruhu společně posuzovaných osob, které společně hospodaří. Tedy dávka MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí je vždy vyplacena pouze jednomu zástupci domácnosti (tzn. jedna dávka do jedné rodiny).
Časové omezení
Dokdy můžu o MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí požádat?
Časové omezení zde není, pouze je nezbytné být poučen o tom, že MOP mimořádnou událost lze poskytnout pouze jedné ze společně posuzovaných osob a dále také, že MOP lze stanovit maximálně do výše patnáctinásobku životního minima jednotlivce, tj. do výše 72 900 Kč.
Lhůta na vyplacení dávky MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí
Kdy mi po podání žádosti ÚP ČR vyplatí peníze a jakým způsobem?
V případě podání kompletní žádosti, která obsahuje i veškeré přílohy (viz úvodní otázka), může být dávka MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí vyřízena a vyplacena bezodkladně, tedy i v den podání žádosti. Výplatu dávky je v tomto případě možné realizovat také v hotovosti.
Nájemní/podnájemní forma bydlení
Mohu získat dávku MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí, pokud poškozenou nemovitost nevlastním, ale užívám ji pouze na základě nájemní/podnájemní smlouvy?
Žádost o MOP si může podat i osoba, která nemovitost užívá pouze na základě nájemní/podnájemní smlouvy. K žádosti je nutné doložit právní titul k bydlení (např. nájemní smlouvu). V případě, že v důsledku živelní pohromy nemáte potřebné dokumenty k dispozici, je nutné doložit alespoň kontakt na vlastníka bytu. Prostřednictvím této MOP lze žadateli (rodině) zabezpečit základní životní potřeby.
Ztráta dokladů
Může mít ztráta dokladů vliv na nepřiznání MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí? Jak mi může ÚP ČR pomoci při vyřízení nových dokladů, o které jsem při živelní pohromě přišel?
Pracovníci Úřadu práce ČR si i bez dokladů ověří totožnost žadatele v registru obyvatel, či osobu ztotožní za pomoci zástupců samosprávy, kteří znají své občany, případně spolupracují s místní policií. V případě ztráty dokladů Úřad práce ČR pomůže uhradit správní poplatky na vyřízení nových osobních dokladů, duplikátu rodného listu apod. prostřednictvím žádosti o dávku MOP na úhradu nezbytného jednorázového výdaje. Dávku lze stanovit až do výše jednorázového výdaje.
Pořízení nezbytných movitých věcí
V souvislosti s živelní pohromou jsme přišli nejen o nemovitost, ale také o nezbytné vybavení domácnosti. Může nám ÚP ČR pomoci i v tomto případě?
Úřad práce ČR je připraven pomoci i s pořízením nebo opravou nezbytných základních předmětů dlouhodobé potřeby, mezi které patří např. lednice, pračka, sporák, postele, skříně apod. Výše MOP se stanoví až do výše nákladů na úhradu nákladů spojených s pořízením nezbytných základních předmětů dlouhodobé potřeby, součet těchto dávek ale nesmí v rámci kalendářního roku překročit desetinásobek životního minima jednotlivce, tj. částku ve výši 48 600 Kč.
Ověřování majetkových poměrů
Pro přiznání dávky MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí se podle zákona zkoumá příjem a majetek žadatelů i další skutečnosti. Je to realizovatelné i v těchto podmínkách a bude se uplatňovat nějaký mírnější přístup? Jak se ověří, že domy byly skutečně zničené živelní pohromou?
S ohledem na výjimečnou situaci Úřad práce ČR uplatňuje empatický přístup a snaží se postiženým lidem maximálně pomoci. Na druhou stranu ale musí postupovat v souladu s platnou legislativou. V individuálních případech však lze, na základě znalosti místních poměrů, správním uvážením určit, že žadatel a osoby společně posuzované se pro tuto dávku nacházejí ve stavu hmotné nouze, a to i bez dokládání prohlášení o majetkových a sociálních poměrech. Odpovědní zaměstnanci vždy zohledňují individuální situaci konkrétního žadatele. Skutečnosti jsou ověřovány z fotografií, které žadatelé předloží, vlastnictví domu je ověřeno v katastru nemovitostí. Pro další ověření je možné doložit také potvrzení z obecního úřadu o rozsahu škod.
Ověření bydliště
Jakým způsobem si ÚP ČR ověří mé skutečné bydliště v postižené obci, pokud ho nemám zapsané v občanském průkazu?
Úřad práce ČR k ověření skutečného bydliště žadatele využije doklad prokazující právní titul k dané nemovitosti (např. kupní smlouvu, zápis do katastru nemovitostí, nájemní smlouvu, podnájemní smlouvu apod.).
Více okruhů SPO v jednom domě
Dva okruhy SPO sdílí jeden dům, který není zkolaudován na dvě samostatné bytové jednotky. Lze v tomto případě vyplatit dvě dávky MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí?
Ano, vhledem k účelu této dávky, která má primárně sloužit k zabezpečení základních životních potřeb, je možné i do jedné bytové jednotky, kterou sdílí více okruhů SPO, poskytnout více dávek MOP (tzn. 1 okruh SPO = 1 dávka MOP).
Dům určený k rekreaci
Nemovitost poškozená živelní pohromou není využívána k trvalému bydlení, ale pouze jako rekreační objekt. Lze i v tomto případě získat dávku MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událost?
Ano, i v těchto případech lze dávku MOP z důvodu postižení vážnou mimořádnou událostí poskytnout. V tomto případě bude tato dávka poskytnuta k zabezpečení základních životních potřeb, a to např. na zakoupení čistících a úklidových prostředků.
Pomůcky pro osoby s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem
V zasažené oblasti došlo k poškození či zničení pomůcky, na jejíž pořízení byl poskytnut příspěvek na zvláštní pomůcku. Jak může Úřad práce ČR pomoci v tomto případě?
Úřad práce ČR v těchto případech v maximální možné míře využije možnost z důvodů hodných zvláštního zřetele rozhodnout o prominutí povinnosti vrátit příspěvek na ;zvláštní pomůcku nebo jeho poměrnou část. Vzniklé problémy se splněním zákonných povinností (např. s pořízením pomůcky) ve stanovených lhůtách bude Úřad práce ČR řešit citlivě a individuálně. Pozornost bude věnována také případné ztrátě nebo poškození průkazu osoby se zdravotním postižením.
Další dotazy
Na koho se mohu obracet v případě dalších dotazů, či stížností?
Lidé se mohou obracet telefonicky na Call centrum ÚP ČR na bezplatnou linku 800 77 99 00 nebo písemně prostřednictvím e-mailu: callcentrum@uradprace.cz.
Callcentrum bude mimořádně k dispozici i v sobotu a neděli mezi 9-17 hodin.
Zdroj informací z Úřadu práce ZDE.