Jak jeden balíček žvýkaček přepsal historii obchodu
.webp?ts=)
Bylo 8:01 ráno v Marsh supermarketu ve městě Troy, Ohio. Pokladní Sharon Buchananová vzala do ruky balení žvýkaček Wrigley’s Juicy Fruit, přejela ho přes skener – a píp. V tu chvíli se stalo něco, co se zapíše do dějin obchodu. Jednalo se o první komerčně naskenovaný čárový kód.
Základ čárového kódu má kořeny už ve čtyřicátých letech. Vývojáři Silver a Woodland snili o způsobu, jak urychlit nákupy. Reálnou podobu ale technologie získala až díky inženýrům z IBM – především Georgu Laurerovi – ve spolupráci s Národní asociací obchodních řetězců a výrobcem pokladního hardwaru NCR.
Bylo to spojení technologického know-how a praxe v obchodek. A výsledek? První systém, který automaticky rozpoznal produkt a jeho cenu podle tištěného kódu.
To jedno „píp“ spustilo tichou, ale obrovskou revoluci. Najednoiu byly rychlejší pokladny a konec zdlouhavého zadávání čísel. Dnes se čárové (a QR) kódy skenují milionykrát za den po celém světě. V supermarketech, skladech, nemocnicích i na letištích.
A ten první naskenovaný balíček žvýkaček? Ten dodnes najdete ve Smithsonian institutu ve Washingtonu. A o tom, jak je to dnes a co jsou to ty qr kódy si povíme zase příště.