Když se knihovna vešla do kapsy
Rok 2007 znamenal pro svět knih to, co iPod pro hudbu. Amazon představil první generaci čtečky Kindle a během pár hodin změnil, jak miliony lidí čtou. Malé, bílé zařízení s možností stáhnout knihu odkudkoli bez kabelu se okamžitě vyprodalo. Ne proto, že by čtečky neexistovaly, ale proto, že Amazon dokázal spojit technologii, obsah a jednoduchost do jedné služby, která působila jako sci-fi splněné do posledního detailu.
První Kindle fungoval jako přenosná knihovna, v níž mohly být stovky titulů najednou. Čtenář si vybral knihu, zmáčkl tlačítko a během chvilky ji měl v zařízení. Bez počítače, bez stahování přes kabely, bez komplikací. Díky e-inku šlo číst i na ostrém slunci a celá zkušenost připomínala papír víc než jakýkoli displej té doby.
Amazon navíc přidal zásadní prvek. Platformu Kindle Direct Publishing. Najednou si mohli autoři vydat text sami, bez nakladatelství a čekání. Nováčci, indie spisovatelé i zkušení autoři začali nahrávat své knihy přímo čtenářům, což během pár let obrátilo trh naruby.
Ve Spojených státech a Velké Británii se během prvních dvou let stal Kindle fenoménem. Prodeje e-knih skákaly nahoru tak rychle, že tu a tam dokonce překonaly papírové bestsellery. A i když se Česko drželo o něco déle u tištěných svazků, změna byla cítit i tady. Kolem roku 2010 začali vydavatelé aktivně připravovat elektronické verze a čtečky se usadily ve vlacích, kancelářích i batůžcích studentů.
Byl to začátek éry, ve které je knihovna otázkou pár kliků a čtení se nemusí omezovat na police. Kindle odstartoval masový rozvoj e-knih, proměnil chování čtenářů a otevřel dveře autorům, kteří dřív neměli prostor.