Lidový vůz po italsku
.webp?ts=)
Cinquecento! Italština má to kouzlo, že i občejné slovo zní mnohdy famózně. A cinquecento znamená prostě a jednoduše „pět set“. A v případě malého Fiatu, který byl představen přesně před 68 lety, to znamenalo i zdvihový objem jeho malého dvouválcového motůrku. Jenže ono to naprosto stačilo.
Byl to začátek éry jednoho z nejslavnějších malých vozů, který se stal symbolem italského designu, dostupnosti a poválečné mobility. Fiat 500 navrhl designér Dante Giacosa a byl odpovědí na potřebu cenově dostupného vozu pro italské masy během ekonomického vzestupu 50. let. S délkou pouhých 2,97 metru a dvouválcovým motorem o objemu 479 cm³ (o výkonu 13,5 koní) dosahoval rychlosti zběsilých 85 km/h.
Jenže pozor, taky vážil pouhých 499 kg a spotřebu měl jen kolem 4,5 l/100 km. Měl dvoudveřovou karoserii, plátěnou střechu a vešli se do něj čtyři pasažéři, i když vzadu se museli dost uskromnit. Cena 465 000 lir (na dnešní dobu by to bylo jen zhruba 165 tisíc Kč) učinila z Fiatu 500 skutečně dostupný vůz pro střední třídu.
Při uvedení na trh v Turíně byl Fiat 500 přivítán s nadšením, i když první model „Nuova“ čelil kritice za nízký výkon a chybějící vytápění. Fiat rychle reagoval verzemi jako Sport (1958, 21,5 koní) a Giardiniera (kombi). Do roku 1975, kdy výroba skončila, bylo vyrobeno přes 4 miliony kusů. Fiat 500 se stal ikonou italské kultury, objevoval se ve filmech a přestože byl určen pro chudší vrstvy, stal se zároveň symbolem „la dolce vita“. Jeho design inspiroval moderní reinkarnaci v roce 2007, která se prodává dodnes.
Dokonce už vznikla i elektrická verze 500e, která kombinuje retro styl s moderní technologií. Nesetkala se ale ani zdaleka s tak vřelým přijetím jako originál. Původní model je dnes sběratelským kouskem – dobře zachované kusy dosahují na aukcích cen kolem 250 - 500 tisíc Kč.