Z nuly na milion za pět let
.webp?ts=)
Kdo by neznal Škodu Fabii. Na našich silnicích je to jedno z nejčastějších aut a také symbolizuje rychlý vzestup automobilky Škoda po skončení komunistického režimu. Předchozí Felicia byla vlastně jen modernizací Favoritu, který byl ještě vyvíjen čistě v Mladé Boleslavi a přestože se na jeho designu podílelo studio Bertone, přišel na trh pozdě a mnoha kompromisy. Když ale v devadesátých letech přišla Fabia, najednou bylo jasné, že spojení socialistickým centrálním plánováním zhuntované automobilky s Volkswagenem mělo opravdu smysl.
Fabia byla uvedena na trh v září 1999 na autosalonu ve Frankfurtu. Okamžitě se etablovala jako klíčový model značky a společně s Octavií tvořily symboly českého automobilového průmyslu. Vysoká poptávka nejen u nás, ale i na mnohých zahraničních trzích znamenala, že stačilo necelých pět let a 8. dubna 2004 opustila výrobní linku v Mladé Boleslavi miliontá Škoda Fabia.
Fabia byla prvním vozem značky postaveným na platformě A04, kterou sdílela s vozy jako Volkswagen Polo nebo SEAT Ibiza, což umožnilo využití moderních technologií a zvýšení kvality. Nabídla prostorný interiér, spolehlivost a příznivou cenu, což z ní udělalo ideální vůz pro rodiny i mladé řidiče. V roce 2000 získala v crash testu Euro NCAP čtyři hvězdičky za bezpečnost, což bylo pro malý vůz tehdy výjimečné. Fabia se stala druhým nejprodávanějším modelem Škody po Octavii, a do roku 2021 bylo vyrobeno přes 4,5 milionu kusů všech generací.
V České republice si Fabia získala velkou oblibu. Z téměř 1,8 milionu vyrobených vozů první generace (1999–2008) bylo v ČR registrováno přes 311 tisíc kusů, což svědčí o její popularitě. Nejčastěji se prodávaly verze s motory 1,2 HTP (40 a 47 kW) a 1,4 MPI (50 kW), které byly cenově dostupné a úsporné. Fabia se stala nejprodávanější ojetinou na českém trhu, a to díky své odolnosti a nízkým provozním nákladům.
Po dosažení milionu vyrobených kusů pokračoval vývoj modelu. V létě 2004 prošla první generace faceliftem – dostala nový přední nárazník, zadní světla s typickým „C“ a vylepšený interiér. V roce 2007 byla představena druhá generace, která přinesla modernější design a nové motory, a v roce 2014 přišla třetí generace s důrazem na bezpečnost a infotainment. Čtvrtá generace, uvedená v roce 2021, pokračuje v úspěšném příběhu s ještě větším zavazadlovým prostorem (380 litrů) a zásadně vylepšenou aerodynamikou. Škoda Fabia tak zůstává symbolem české kvality a praktičnosti, který si získal srdce řidičů doma i v zahraničí.