Nejméně mrtvých na silnicích!
.webp)
Nejnovější statistika dopravních nehod za předešlý rok 2024 potvrdila neustále klesající trend tragických nehod. V loňském roce zemřelo na silnicích 438 lidí, což je vůbec nejnižší číslo od roku 1961, kdy se s počítáním začalo.
Automobilů na silnicích přitom neustále přibývá, a ještě před dvaceti lety, v roce 2004, zaplatilo svým životem na sinicích celých 1215 obětí. Pokles téměř o dvě třetiny je tedy skvělá zpráva a z větší části za ní můžeme vděčit moderní technice. Přestože v České republice máme v průměru poměrně starý vozový park (16 let), čím dál více moderních aut má na palubě dobře fungující bezpečnostní systémy, které dokáží řidiče předem upozornit na hrozící nebezpečí, nebo mu v lepším případě automaticky zabránit, či alespoň zmírnit následky nehody.
Systémy hlídající nechtěné vyjetí z pruhu, varování před vozidlem ve slepém úhlu, adaptivní tempomaty hlídající bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího auta, a především systémy nouzového brzdění jsou hlavní příčinou mírnějších následků nehod. To ale neznamená, že k nehodám nedochází, celkem jich v loňském roku bylo evidováno 92 217 a z toho přes 18 tisíc bylo zaviněno tím, že se řidič patřičně nevěnoval řízení vozidla. Mezi další příčiny patří nesprávný způsob jízdy, nesprávné předjíždění, nedání přednosti v jízdě a rychlost nepřiměřená podmínkám a okolnostem.
Podle odborníků by k dalšímu snížení následků nehod bylo třeba, aby vozový park v ČR zásadně omládnul. V průměru máme pátá nejstarší auta v celé Evropě. 16 let staré auto je sice z roku 2005 a tak už má airbagy i vyspělé deformační zóny – ale těch 16 let je průměr, takže nám tu jezdí i podstatně starší vozy. Pro srovnání, v Německu je průměrné stáří vozidel 9,8 roku a v Rakousku 8,5 roku. Dalším faktorem je stav dopravní infrastruktury, který se v posledních letech také pomalu zlepšuje.
Bezpečnostní systémy v moderních automobilech jsou dnes dobrým sluhou, ale je třeba dávat pozor, abychom jako řidiči neusnuli na vavřínech – že auto spoustu krizových situací dokáže vyřešit za nás totiž mnohé vede ke ztrátě pozornosti a pocitu nezranitelnosti. Nic nemůže být dále od pravdy, technika se sice zlepšuje, ale řídit za nás nedokáže, a především neumí předvídat tak dobře, jako zkušený řidič. Dávejte tedy za volantem dobrý pozor.