Rivalita, která změnila dějiny marketingu
.webp?ts=)
Dnes známe Pepsi jako jednu z nejikoničtějších značek světa. Ale věděli jste, že její příběh nezačal jako boj s Coca-Colou, ale jako pokus lékárníka z amerického Jihu pomoci lidem s trávením?
Píše se rok 1893. Ve městečku New Bern v Severní Karolíně míchá lékárník Caleb Bradham sladký, hnědý sirup. Nazývá ho jednoduše Brad’s Drink (Bradův nápoj) a tvrdí, že pomáhá proti nechutenství a zažívacím potížím. Hlavními složkami byly údajně pepsin (trávicí enzym) a výtažek z kolových oříšků. Právě z těhle slov – „pepsin“ a „dyspepsie“ (tedy zažívací nevolnost) – vzniká nové jméno: Pepsi-Cola.
V roce 1898 nápoj dostává své jméno a 16. června 1903 si ho Bradham nechává oficiálně zaregistrovat jako ochrannou známku. Netuší, že tím začíná éra, kterou dnes známe jako colové války.
Pepsi zažívá brzy po registraci doslova boom. V roce 1905 se otevírá první větší továrna a v roce 1907 už Bradham vyrábí 100 000 galonů sirupu ročně. Nápoj se rychle rozšiřuje mimo USA – první zahraniční destinací se stává Mexiko. V roce 1909 Pepsi poprvé nasazuje slavnou tvář – závodníka Barneyho Oldfielda – a hlásá slogan „Osvěžující a posilňující nápoj“.
Jenže pak přichází tvrdá realita. V 20. letech vylétla cena cukru a Pepsi musela dvakrát vyhlásit bankrot. Caleb Bradham byl dokonce tak zoufalý, že chtěl celou značku prodat... komu jinému než Coca-Cole. Coca-Cola odmítla. Možná jedna z největších chyb, jaké kdy udělala.
Ve 30. letech se Pepsi znovu nadechla. V období Velké hospodářské krize přichází s chytrou strategií: za stejných 5 centů nabízela dvojnásobný objem než Coca-Cola. Zákazníci v těžkých časech to ocenili a mezi lety 1936–1938 se prodeje Pepsi zdvojnásobily. V tu chvíli už bylo jasné, že tahle značka tu není jen na chvilku.
Od té doby je rivalita mezi Pepsi a Coca-Colou kapitolou sama pro sebe. Marketingové bitvy, přetahování celebrit, slepé testy chutí – říká se tomu „cola wars“ a vyučuje se to i na školách.
V 70. letech přišla třeba Pepsi Challenge – slepé testy, ve kterých mnoho lidí označilo Pepsi za chutnější než Coca-Colu. Potom se ale přišlo na to, že sklenky Pepsi v testu byly lépe vychlazené, což přidalo osvěžující dojem.
A jedna kuriozita na závěr. V roce 1989 uzavřela Pepsi obchod se Sovětským svazem, kde výměnou za sirup získala flotilu vyřazených válečných lodí, včetně 16 ponorek a křižníků. Na pár chvil tak byla Pepsi „šestou nejsilnější námořní mocností na světě“. Ano, čtete správně.