MENU

Rivalita, která změnila dějiny marketingu

Zajímavosti
Rivalita, která změnila dějiny marketingu
Zdroj fotografie: GettyImages/Canva

Dnes známe Pepsi jako jednu z nejikoničtějších značek světa. Ale věděli jste, že její příběh nezačal jako boj s Coca-Colou, ale jako pokus lékárníka z amerického Jihu pomoci lidem s trávením?

Píše se rok 1893. Ve městečku New Bern v Severní Karolíně míchá lékárník Caleb Bradham sladký, hnědý sirup. Nazývá ho jednoduše Brad’s Drink (Bradův nápoj) a tvrdí, že pomáhá proti nechutenství a zažívacím potížím. Hlavními složkami byly údajně pepsin (trávicí enzym) a výtažek z kolových oříšků. Právě z těhle slov – „pepsin“ a „dyspepsie“ (tedy zažívací nevolnost) – vzniká nové jméno: Pepsi-Cola.

V roce 1898 nápoj dostává své jméno a 16. června 1903 si ho Bradham nechává oficiálně zaregistrovat jako ochrannou známku. Netuší, že tím začíná éra, kterou dnes známe jako colové války.

Pepsi zažívá brzy po registraci doslova boom. V roce 1905 se otevírá první větší továrna a v roce 1907 už Bradham vyrábí 100 000 galonů sirupu ročně. Nápoj se rychle rozšiřuje mimo USA – první zahraniční destinací se stává Mexiko. V roce 1909 Pepsi poprvé nasazuje slavnou tvář – závodníka Barneyho Oldfielda – a hlásá slogan „Osvěžující a posilňující nápoj“.

Jenže pak přichází tvrdá realita. V 20. letech vylétla cena cukru a Pepsi musela dvakrát vyhlásit bankrot. Caleb Bradham byl dokonce tak zoufalý, že chtěl celou značku prodat... komu jinému než Coca-Cole.  Coca-Cola odmítla. Možná jedna z největších chyb, jaké kdy udělala.

Ve 30. letech se Pepsi znovu nadechla. V období Velké hospodářské krize přichází s chytrou strategií: za stejných 5 centů nabízela dvojnásobný objem než Coca-Cola. Zákazníci v těžkých časech to ocenili a mezi lety 1936–1938 se prodeje Pepsi zdvojnásobily. V tu chvíli už bylo jasné, že tahle značka tu není jen na chvilku.

Od té doby je rivalita mezi Pepsi a Coca-Colou kapitolou sama pro sebe. Marketingové bitvy, přetahování celebrit, slepé testy chutí – říká se tomu „cola wars“ a vyučuje se to i na školách.

V 70. letech přišla třeba Pepsi Challenge – slepé testy, ve kterých mnoho lidí označilo Pepsi za chutnější než Coca-Colu. Potom se ale přišlo na to, že sklenky Pepsi v testu byly lépe vychlazené, což přidalo osvěžující dojem.

A jedna kuriozita na závěr. V roce 1989 uzavřela Pepsi obchod se Sovětským svazem, kde výměnou za sirup získala flotilu vyřazených válečných lodí, včetně 16 ponorek a křižníků. Na pár chvil tak byla Pepsi „šestou nejsilnější námořní mocností na světě“. Ano, čtete správně.

Další stanice Rádia Blaník

LIVE
BLANÍK CZ
Hezky česky celý den
Šípková Růženka
JIŘÍ SCHELINGER
Šípková Růženka - JIŘÍ SCHELINGER
LIVE
BLANÍK Oldies
Nejlepší hudba 60., 70. a 80. let
Je t'aime...moi non plus
SERGE GAINSBOURG & JANE BIRKIN
Je t'aime...moi non plus - SERGE GAINSBOURG & JANE BIRKIN
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.