Technická perla Kralup nad Vltavou
.webp?ts=)
Po skončení první světové války zažívaly Kralupy nad Vltavou hospodářská a stavební boom. Všehno ale trochu brzdil fakt, že se obec rozkládala na obou březích Vltavy a spojení mezi nimi zajišťoval pouze přívoz. Nejbližší mosty přes Vltavu byly v Praze a v Mělníku.
Plány přemostit Vltavu se objevovaly už dříve ale stavět se začlo až v roce 1926. A nebylo to jednoduché, hned zezačátku přišla povodeň, která poničila výkopové jámy a zpomalila práce. Největší překážky byly ovšem administrativní. Schvalování na zemském úřadě a potřeba státní subvence se táhlo a někteří úředníci nebyli mostu zrovna nakloněni.
Stavební práce prováděla firma Kapsa a Müller podle projektu J. Farského a J. Krohy. Železobetonový tříobloukový most s hlavním obloukem o rozpětí 80 metrů stál nakonec 12 milionů korun a jeho stavba trvala 30 měsíců. Byl ovlivněn kubismem a ve své době patřil k nejhezčím a nejmodernějším mostům ve střední Evropě.
11. září 1928 proběhla zatěžkávací zkouška a 21. října byl most slavnostně otevřen. Sláva to byla pro celé město, na Kostelním náměstí se konaly projevy, Kralupy byly vyzdobeny a shromáždění lidí pak poprvé přešlo most na druhou stranu.
Unikátní řešení s 80 m širokým hlavním obloukem umožňilo překlenout Vltavu najednou a pilíře tak nemusely stát ve vodě, což bylo v té době inovativní řešení. Za první republiky se na mostě vybíralo mýtné na údržbu mostu a výběrčí domek je dodnes na místě, byť už dlouhou dobu zazděný. Zachovaly se i pamětní desky od Antonína Dynybyla, jedna s nápisem Most T. G. Masaryka a druhá s jeho reliéfem a historií stavby.
Most T. G. Masaryka je dnes kulturní technickou památkou a dodnes je prvním silničním přemostěním Vltavy od Trojského mostu v Praze. Dnes slaví 97 let od otevření a zůstává připomínkou rozvoje meziválečného Československa.