První jízda na kole
Psalo se 12. června 1817, když německý vynálezce Karl von Drais předvedl první jízdu na svém vynálezu, kterému říkal Laufmaschine – běhací stroj. Byl to okamžik, u kterého se všichni přítomní náramně bavili, aniž by tušili, že právě vstupují do dějin.
Dnešní kolo ale Laufmaschine připomínal jen matně. Jezdec se nohama zatím odrážel od země, z velké části se stroj skládal ze dřeva, s koženým sedlem a měl kola s železnou obručí. Přední kolo bylo řiditelné. Bylo na něm poměrně těžké brzdit. Přesto se rychle rozšířil po Evropě.
Poměrně brutální je fakt, že k rozšíření kola přispěla i jedna přírodní katastrofa. Byla to erupce sopky Tambora v roce 1815. Sopečný popel způsobil změnu klimatu a následný hladomor, což vedlo k masovému porážení koní – tehdejších hlavních dopravních prostředků. Lidé tak byli nuceni hledat nový způsob dopravy.
Jízdní kola jsou ale spojená i s další stinnou estapou naší historie. Kvůli častým střetům s chodci byly zaváděny zákazy jízdy na kole, což vedlo k úpadku jeho slávy. Až v 60. letech 19. století bylo ve Francii zhotoveno první jízdní kolo s pedály, tzv. „kostitřas“.
Oslava dvoustého výročí vzniku jízdního kola se konala 12. června 2017 i u nás v Praze na Karlově mostě. Nadšenci oslavili tuto událost jízdou na modelu prvního dřevěného kola, drezíny, aby napodobili samotného Karla Draisa.