MENU

Poprvé vzducholodí přes Atlantik

Zajímavosti
Poprvé vzducholodí přes Atlantik
Zdroj fotografie: Alexander Cohrs

Před 97 lety, v říjnu roku 1928, se do historie světového letectví zapsal významný milník. Německá vzducholoď Graf Zeppelin LZ 127, tehdy největší a nejmodernější vzdušné plavidlo své doby, uskutečnila první úspěšný transatlantický let mezi Evropou a Amerikou. Tento odvážný podnik nejen demonstroval technické schopnosti Německa po první světové válce, ale zároveň otevřel novou éru dálkových letů.

Vzducholoď Graf Zeppelin byla pojmenována po svém průkopnickém konstruktérovi hraběti Ferdinandu von Zeppelinovi, který stál u zrodu koncepce tuhých vzducholodí. Konstrukce lodi LZ 127 byla výsledkem práce inženýra Huga Eckenera, jenž se stal i jejím prvním velitelem. Se svou délkou 236 metrů a objemem přes 100 000 m³ vodíku patřila k největším strojům, jaké kdy vzlétly. Pohánělo ji pět motorů Maybach o výkonu 550 koní každý, což jí umožňovalo dosahovat rychlosti až 120 km/h.

Historický let začal 11. října 1928 ve Friedrichshafenu na břehu Bodamského jezera. Na palubě bylo 40 osob – posádka, několik novinářů a vědci. Cílem bylo americké jezero Lakehurst v New Jersey, kde se nacházela základna amerického námořnictva. Po 111 hodinách letu a překonání téměř 10 000 kilometrů přistála vzducholoď 15. října s velkým ohlasem světové veřejnosti. Cesta byla úspěšná i navzdory bouřím nad Atlantikem a drobným technickým potížím.

Úspěch letu Graf Zeppelinu znamenal důležitý krok k rozvoji mezinárodní letecké dopravy. V následujících letech podnikla vzducholoď řadu dalších dálkových letů, včetně cesty kolem světa v roce 1929. Do začátku 30. let uskutečnila přes 500 letů a přepravila tisíce pasažérů v luxusním prostředí, které předčilo tehdejší letadla i zaoceánské lodě.

Další stanice Rádia Blaník

LIVE
ČESKÝ BLANÍK
České písničky, které máte rádi
Náhrobní kámen
PETR NOVÁK
Náhrobní kámen - PETR NOVÁK
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.