První český aviatik
.webp?ts=)
Slovo „letadlo“ tehdy ještě neexistovalo, nebo bylo teprve v plenkách. Strojům, kterým se dařilo překonat. zemskou tíži se většinou říkalo „aviony“ a v roce 1910 to byla poměrně čerstvá novinka. Vždyť bratři Whrightové svůj první let s kluzákem Wright Flyer provedli v Kitty Hawk v Severní Karolíně jen před necelými sedmi lety!
Jan Kašpar se narodil 20. května 1883 v Pardubicích. Po absolvování pražské techniky (ČVUT) se vydal na zkušenou do Německa, po návratu pracoval v automobilce Laurin & Klement a dále se vzdělával v oblasti strojírenství. V 1909 z laurinky odešel, nadchla ho ale letecká revoluce. S bratrancem Evženem Čihákem začal zkoumat konstrukci letadel, později se však rozešli.
Kašpar postavil jednoplošník podle francouzského konstruktéra Lathama, ale nevzlétl s ním. V roce 1910 odjel do Francie a dd Blériota (který rok před tím jako první přeletěl kanl la Manche) získal licenci a jeden z jeho strojů Blériot XI, výrobního čísla 76. Převezl ho do Pardubic a letadlo zásadně upravil. Nejprve namontoval motor vlastní konstrukce, pak ho vyměnil za jednotku Anzani.
Poprvé ve vzduchu
Slavný den přišel právě 16. dubna roku 1910, kdy Kašpar proletěl dvoukilometrovou trasu ve výšce pouhých 25 metrů nad zemí. Ještě téhož dne před komisí složil pilotní zkoušky a o tři dny později před několikatisícovým davem v Pardubicích úspěště předvedl start i přistání. Krátce poté opakoval ukázkové lety v Hradci Králové, Praze, Olomouci a Českých Budějovicích. Do konce roku vlastnil už tři letadla, dva Blérioty a jednu kopii, kterou vyrobil s truhlářem Františkem Novotným.
O rok později už postavil zcela vlastní letadlo, se kterým začal létat dálkové lety. První byl orientační pokus z Pardubic do Chrudimi a zpět a nejslavnějším více než 120 km let z Pardubic do Velké Chuchle u Prahy. To už letěl ve výšce kolem 800 metrů a let mu trval 92 minuty. Tento letoun následně daroval muzeu a dodnes ho můžete vidět v Národním Technickém Muzeu v Praze.