První americký automobil
.webp?ts=)
Amerika bývala automobilovou supervelmocí. Určitě se vám vybaví třeba opulentní kulaté koráby z šedesátých let, s pastelově jásavými laky a blýskavým chromem, nebo možná o dekádu novější hranaté muscle cary s obrovskými osmiválci. A zapomenout samozřejmě nesmíme ani na Ford Model T, „Plechovou Lízu“, která zavedla výrobu na pohyblivé lince a doslova pak postavila Ameriku na kola. Ale víte jak vypadal ten úplně první americký benzínový automobil?
Vznikl ještě 16 let před Fordem T a podle některých pramenů je tomu právě dnes přesně 132 let, co byl při první jízdě představen jeho prototyp. Postavili ho bratři Frank a Charles a pojmenovali ho svým příjmením: Duryea. Podobně jako většina prvních automobilů se podobal spíš kočáru bez koní - měl velká dřevěná loukoťová kola, řídil se tyčí místo volantu a měl chatrnou plátěnou stříšku drženou několika dřevěnými tyčemi.
Dvoumístná lavice byla vysoko nad zemí a pohon obstarával jednoválcový motor spalující benzín. Výkon byl pouhé čtyři koňské síly. Všechno to zní trochu pochybně, ale první zkušební jízda ve Springfieldu ve státě Massachusetts byla předzvěstí komerčního úspěchu. Bratři Duryeové postavili druhý automobil v roce 1894 a o rok později s ním Frank vyhrál závod pořádaný novinami Chicago Times Herald. Konal se na Den díkůvzdání, sněžilo a trasu dlouhou 87 km se mu podařilo zdolat průměrnou rychlostí 12 km/h. Byl to první automobilový závod v Americe, ve kterém se jednomu ze závodníků vůbec podařilo dojet do cíle. Aby schopnosti vozu potvrdil, zúčastnil se Frank později také slavného závodu z Londýna do Brightonu (který se mimochodem s historickými vozy jezdí dodnes) a opět ho drtivě vyhrál - nejbližší konkurenci nechal 75 minut za sebou.
Ještě tentýž rok začla komerční výroba vozů Duryea. Prvních deset vozů se stalo vůbec prvními automobily prodanými v USA. Automobilka měla nakročeno k úspěchu, ale oba bratři se na přelomu století rozhádali kvůli penězům. Oba se dále věnovali výrobě aut a strojírenských součástek. Automobilka Duryea v roce 1905 vyráběla 60 aut ročně, ale rozepře mezi vlastníky firmy vedly v roce 1907 ke kolapsu. Když potom Henry Ford představil svůj lidový automobil, Charles Duryea se ještě pokusil přijít s odpovědí, nicméně proti neměl šanci uspět.