Věděli jste, že první parník na Vltavě vyplul už v roce 1865?
.webp?ts=)
Pražské parníky jsou připomínkou doby, kdy byla řeka Vltava hlavní dopravní tepnou i místem, kde se rodily technické zázraky. Přesně před 160 lety, 6. srpna 1865, byl na Vltavu poprvé spuštěn kolesový parník Praha. Spustil tak pravidelnou osobní dopravu z Prahy do Štěchovic. Trať, která zůstala legendární dodnes.
Ale pozor, tím to teprve začalo. O 75 let později, uprostřed válečného roku 1940, byl na vodu slavnostně pokřtěn jeho slavný nástupce, kolesový parník Vltava. Pojďme to vzít ale hezky od začátku.
Rok 1865. Vltava ještě není regulovaná, Praha je menší než dnes, ale Pražská paroplavební společnost má velké plány. Jejím prvním příspěvkem byl parník Praha, který rozjel osobní linku do Štěchovic. Byl to začátek nové éry. Plavby za rekreací, trampské osady, výlety za město... všechno to startuje tady.
27. srpna 1940 se pak v Libni slavnostně spouští nový parník Vltava. V době temna, německé okupace, uzavřených vysokých škol a všudypřítomného strachu, přináší parník Vltava klid, romantiku a spojení s přírodou. Slavnostní křest probíhá za zvuků Smetanovy Vltavy.
A to nebyla jen nějaká loď. Vltava byla špičkou v konstrukci českých parolodí. Postavená přesně na trať Praha–Štěchovice, s elegantním designem a dvěma salony, byla stvořená na víkendové výlety. A právem se stala legendou.
Za 80 let prošla Vltava několika zásadními rekonstrukcemi, takže původní podobu byste v ní hledali jen nesnadno. V 60. letech dostala nástavbu a ztratila část svého kouzla. Vyhlídková paluba se kvůli špatné stabilitě musela zase odstranit. V roce 1989 pak přišla tragická nehoda při roztápění, a parník byl odstaven.
V 90. letech dostal parník nový kotel a nový život. Roku 2009 se díky rozsáhlé rekonstrukci vrátil do původního stavu a zase vyplul z Prahy na Slapy.