Dvanáct tisíc tun na kolejích
.webp?ts=)
Zní to jako scéna z filmu, ale stalo se to v realitě, tady, v Česku. Psal se rok 1975, když komunisté v Mostě místo bourání gotického Kostela Nanebevzetí Panny Marie zkusili něco, co do té doby nikdo v Evropě neviděl. Celý kostel prostě odtáhli pryč.
Jeho předchůdcem byl raně gotický kostel z 13. století, který vyhořel v roce 1515. Nový chrám navrhl Jakub Heilmann, stavba probíhala pod vedením několika mistrů a byla postupně dokončována do poloviny 16. století. V dalších staletích prošel kostel opravami po dalších požárech i úpravami interiéru.
Zajímavostí je, že na jeho stavbu přispívali lidé z Čech, Moravy, Saska, Lužice a Slezska díky odpustkové sbírce, kterou povolil papež i králové. Kostel měl také samostatnou barokní zvonici z roku 1765, která ale byla po požáru a pozdějších přestavbách v 70. letech 20. století zbourána spolu se Starým Mostem.
Rozhodnutí o stěhování padlo už v roce 1964, kdy se kvůli těžbě uhlí mělo Staré Město Most kompletně zbourat. Kostel z 16. století měl štěstí. Místo dynamitu dostal hydraulické válce a čtyři koleje.
30. září 1975 vyrazil kolos o váze 12 tisíc tun na cestu dlouhou 841 metrů. Pohyboval se rychlostí 2,16 cm za minutu. Tedy tak pomalu, že by ho předběhl i šnek. Celá akce trvala 646 hodin, a když 27. října dorazil na nové místo u barokního špitálu, byl to triumf inženýrství.
Kostel, který přežil těžbu uhlí, dynamit i režim, dnes stojí jako národní kulturní památka a jeden z největších turistických magnetů Mostu. Gotická perla se může pyšnit tím, že zažila největší road trip v české historii.