Film, který porazil cenzuru i byrokracii
Píše se rok 1990. Československo se teprve nadechuje svobody a filmový průmysl pořád jede podle starých pravidel. Od roku 1945 platilo, že všechny filmy vyráběl výhradně stát. A teď si představte partu filmařů, která se rozhodne to změnit.
Výsledkem je komedie Tankový prapor, která v roce 1991 vtrhla do kin a stala se nejnavštěvovanějším českým filmem devadesátých let. Pojďme se ale vrátit zpátky na začátek. 11.11. 1990 začalo natáčení vůbec prvního soukromého filmu u nás.
Do roku 1989 bylo nepředstavitelné natočit film mimo Barrandov, tehdy státní studio. Po revoluci ale nastal čas změn. Hudebník a podnikatel Martin Kratochvíl spolu s producentem Alexandrem Lukešem založili společnost Bonton a rozhodli se zbořit dlouholetý monopol. Vybrali si přitom ne zrovna snadný námět. Satirický příběh z vojenské služby podle románu Josefa Škvoreckého.
Škvorecký napsal svůj román už v 50. letech, ale kvůli cenzuře vyšel poprvé až v exilu, v Kanadě v roce 1971. Doma se šířil jen v samizdatu a oficiálně vyšel až po revoluci v roce 1990, kdy se okamžitě stal bestsellerem. Režie se ujal Vít Olmer, spoluautorem scénáře byl novinář Radek John. Rozpočet 15 milionů Kčs byl na tehdejší dobu neuvěřitelně vysoký a celý projekt připomínal partyzánskou akci.
Kina se plnila rychleji, než distributoři stíhali tisknout plakáty. Během několika měsíců film viděly skoro dva miliony lidí. Úspěch zajistil Bontonu obrovské zisky a otevřel cestu dalším soukromým projektům.
Herecké obsazení bylo trefou do černého. Lukáš Vaculík jako Danny Smiřický, k tomu Roman Skamene, Simona Chytrová, Miroslav Donutil, Vítězslav Jandák a další známé tváře.
Tankový prapor byl v mnoha ohledech zlomovým projektem. Šlo o první ryze soukromě financovaný film od konce druhé světové války, který symbolicky odstartoval éru svobodné kinematografie v Československu. Tvůrci se pustili do natáčení bez opory v zákoně, s obrovskou dávkou odvahy a improvizace. Film zároveň ukázal, že diváci mají hlad po domácích příbězích a svobodném humoru, který se dokáže s nadhledem vysmát absurditám minulého režimu.
Úspěch Tankového praporu navíc spustil lavinu dalších soukromých filmů, otevřel cestu novým producentům i režisérům a z firmy Bonton udělal jednoho z nejvlivnějších hráčů filmového trhu devadesátých let.