Jak začala Evropská cesta za luxusem a dobrodružstvím
.webp?ts=)
Ta dvě slova ve vás okamžitě vzbudí představy lákavých exotických dálav, dávných dob, kdy se cestovalo v luxusu a neuspěchaně a možná také vzpomínku na jednu skvělou detektivku. Označovala vlakovou soupravu, která jako první překlenula kontinent a spojila západ s východem. Orient Express.
Za vznikem slavného vlaku na ještě slavnější trase stál belgický podnikatel Georges Nagelmackers, jehož inspirovaly luxusní vlaky Pullman brothers ve Spojených státech Amerických. Orient Expres spojil Paříž a dálný Istanbul - několik prvních let však celá jeho trasa nevedla po kolejích. Když 5. června 1883 vlaková souprava vyrazila na svou první cestu z pařížského Východního nádraží, dojela přes Mnichov do Vídně.
Tam museli cestující překonat Dunaj trajektem a následně už místním vlakem pokračovali přes Budapešť a Bukurešť do Varny. Poslední kousek cesty do Konstantinopole absolvovali lodí po Černém moři. Až o pět let později byla dostavena celá trasa a cestující se tak ve vlaku mohli řádně zabydlet.
Luxus na kolejnicích
Vlaková souprava se skládala z elegantní lokomotivy, dvou luxusních spacích vozů, jídelního vozu, zavazadlového vozu a části pro personál. V průběhu času přibyly ještě další dva spací vozy a další zavazadlový. Jídelní a spací vozy nabízely pohodlí a služby na úrovni luxusních hotelů té doby, jedno z prvních menu například obsahovalo ústřice, polévku s italskými těstovinami, pakambalu (mořský platýs) se zelenou omáčkou, kuře „à la chasseur“, plátek hovězího s bramborami „château“, zvěřinu v aspiku, čokoládový puding a další dezerty.
Mezi cestujícími nechyběli členové královských rodin, diplomaté, umělci, spisovatelé a další významné osobnosti. Není tedy divu, že se Orient Express stal inspirací pro mnohá umělecká díla, z nichž nejznámější je bezesporu dílo Agathy Christie „Vražda v Orient expresu“.
Dlouhá služba a postupný zánik
Přestože provoz ikonické linky byl několikrát přerušen světovými válkami a párkrát změnil trasu, vždycky se znovu rozjel. Poslední přímý spoj mezi Paříží a Istanbulem jel v květnu 1977. Vlaky ale nadále jezdily z Paříže do Bukurešti, od roku 1991 už jen do Budapešti. V následujících letech se trasa dále zkracovala, ve Francii začaly jezdit rychlejší a modernější vlaky a poslední souprava oficiálně označená jako Orient Express vyrazila z Vídně do Štrasburku 10. prosince 2009.
Dnes, 142 let od první jízdy, zůstává Orient Express symbolem zlaté éry železniční dopravy a také luxusního cestování za dobrodružstvím. Pravidelná linka sice skončila, ale nostalgické jízdy Orient Expressu čas od času pokračují dodnes. Pokud vás to láká, připravte se ovšem na to, že i dnes je to zábava spíše pro smetánku.
Jízdenka na pětidenní cestu z Paříže do Istanbulu ve vlastním kupé v historickém vlaku, který vyráží pouze jednou ročně, začíná na cenovce více než 470 tisíc Kč na osobu, ovšem včetně jídla, zábavy a přenocování v luxusních hotelích po cestě. Neplatíte za cestu z bodu A do bodu B, ale za životní zážitek.