Víte, že v Mariánkách jezdily tramvaje?
.webp?ts=)
Když se dnes vydáte do krásného lázeňského města na úpatí Českého lesa, elektrické tramvaje v něm nenajdete. Troleje ano, protože tam jezdí trolejbusy - ale kolejový svršek zmizel z mariánskolázeňských ulic už v roce 1952, takže je zažili jen skuteční pamětníci.
Dne 12. května 1902 se v „Mariánkách“ poprvé ozvalo zacinkání elektrické tramvaje. Pro lázeňské město, které nutně potřebovalo efektivní spojení mezi železničním nádražím a centrem, to byl přelomový rok. Nádraží, otevřené v roce 1872, bylo poměrně vzdálené od lázeňského centra, a hotelové omnibusy tažené koňmi kapacitně nestačily. Diskuse o modernizaci dopravy vedly na přelomu století k rozhodnutí o výstavbě elektrické tramvajové dráhy. Městská rada pod vedením starosty Dr. Herziga vybrala nabídku budapešťské firmy Ganz, která nabízela úzkorozchodnou trať (1000 mm). Výstavba vozovny a kolejí začala v létě 1901 a po necelém roce byl 12. května 1902 slavnostně zahájen pravidelný provoz.
První tramvaje, čtyři motorové a dva vlečné vozy od firmy Ganz, byly vybaveny luxusně – měly elektrické osvětlení, topení, čalouněná sedadla a široká okna s záclonami. Poháněly je švýcarské motory Oerlikon o výkonu 18 koní, což umožňovalo spolehlivý provoz. Soupravy jezdily v desetiminutových intervalech. Trať vedla od nádraží přes lázeňské centrum, s největším stoupáním 49 promile, a rychle se stala oblíbenou mezi místními i návštěvníky. Trať byla dlouhá 2,3 km, jednokolejná se třemi výhybnami a malým depem. Víc nebylo potřeba.
Generační výměna
Tramvaje sloužily Mariánským Lázním až do 26. dubna 1952, kdy je nahradily trolejbusy - částečně kvůli opotřebení vozů, ale hlavně kvůli rostoucím nárokům na kapacitu. Přesto zanechaly trvalou stopu – některé vozy byly převezeny do Ústí nad Labem, Teplic či Mostu. Zahájení tramvajového provozu nejen zlepšilo dopravní dostupnost, ale také podpořilo rozvoj Mariánských Lázní jako prestižního lázeňského centra.
Mimochodem, v Praze v té době sice už elektrické tramvaje jezdily, ale zároveň stále ještě fungovala koněspřežná tramvaj, která v době svého rozmachu čítala 117 vozů. Poslední trasa vedla přes Karlův most a byla zrušena přesně o tři roky později, než v Mariánských lázních zavedli tramvaje - 12. května 1905.