Když nejrychlejší dopravní letadlo poprvé přistálo v Praze
.webp?ts=)
Bylo to jako zjevení. V Praze zuřila osmdesátá léta, komunistický režim byl ještě v plné síle a neutšil, že mu zbývá posledních pár let života. Lidi jezdili ve stodvacítkách a trabantech, doma měli většinou černobílé televize, v obchodech se stály fronty na všechno možné... a v Ruzyni přistál Concorde.
Dnes je tomu přesně 39 let, co symbol západního luxusu pronikl do Československa. Technický zázrak své doby se u nás ocitl v rámci oslav, Concorde společnosti British Airways, registrace G-BOAF, přiletěl jako speciální náhrada na pravidelné lince BA700/701 z Londýna-Heathrow, aby oslavil 50. výročí zahájení spojení mezi Londýnem a Prahou. Tisíce diváků se shromáždily na letišti i v okolí, aby viděly elegantní stroj, který jako první dopravní letadlo dokázal překonat zvukovou bariéru.
Concorde, vyvinutý společně Brity a Francouzi, byl vrcholem letecké technologie 20. století. První prototyp vzlétl v roce 1969, komerční provoz začal v lednu 1976 a trval až do roku 2003. Letoun dosahoval rychlosti Mach 2 (přes 2 100 km/h), což zkracovalo transatlantické lety na polovinu času oproti běžným letadlům. Byl symbolem luxusu – letenky stály tisíce dolarů, ale pasažéři si také na (poměrně stísněné) palubě užívali šampaňského a kaviáru. Celkem bylo vyrobeno 20 kusů, z toho 14 pro komerční lety British Airways a Air France. G-BOAF, poslední vyrobený Concorde, nalétal přes 18 000 hodin a dnes je vystaven v Bristolu.
V Praze přistál Concorde v 11:10 na dráze 25 po letu z Londýna, trvajícím jen 1 hodinu a 7 minut. Posádka byl složená z kapitána Johna Butterleye, druhého pilota Dereka Whittona a inženýra Iana Kirbyho. Letoun odletěl zpět v 11:29 s blokovým časem 1 hodina 44 minut. Tato návštěva byla první v ČSSR a vyvolala obrovský zájem – vyhlídkové terasy byly přeplněné, lidé stáli i stovky metrů od dráhy. V tehdejší době, za železné opony, bylo zjevění Concordu raritou, létal totiž převážně na prestižních mezikontinentálních trasách jako z Paříže či Londýna do New Yorku.
Další návštěvy následovaly až po revoluci: v letech 1996, 1997, 1998, 1999 a 2000, často jako charterové lety pro charitativní akce „Den červených nosů“ British Airways. Naposledy u nás přistál 29. dubna 2000, krátce před tragickou havárií v Paříži, která urychlila konec éry Concorde.
Concorde dodnes zůstává ikonou, vrcholem leteckých inovací a jediným dopravním letadlem, které kdy komerčně létalo nadzvukovou rychlostí. Inspiroval samozřejmě nové projekty nadzvukového dopravniho létání, jako je třeba Boom Supersonic, ale na jeho uvedení si musíme teprve počkat.