Když se spojili dva Václavové
Znali se už z mládí, oba holdovali cyklistice a měli stejnou vášeň pro techniku a podnikání. Dnes je tomu 130 let, co v Mladé Boleslavi založili malou dílnu na opravu a prodej jízdních kol. Jmenovali se Václav Laurin a Václav Klement.
Václav Laurin (1865–1930) byl mechanik a technik, zatímco knihkupec Václav Klement (1868–1938) byl víc podnikatelská duše. Společnost Laurin & Klement navázala na Klementův dovoz jízdních kol z Německa.
První vlastní výrobky ale přišly rychle: už v roce 1899 začali vyrábět vlastní kola pod značkou Slavia a brzy i motocykly. První motocykl Laurin & Klement typu A (1900) měl motor o výkonu 1,25 koňské síly a dosahoval rychlosti až 40 km/h. Firma rychle rostla – v roce 1905 představili první automobil Voiturette A, dvouválcový vůz s výkonem 7 koní, který stál 3 600 korun a stal se hitem. To už měli v Mladé Boleslavi několik výrobních hal. Jednou z nich byla hala 4, ve které byla kovárna a kvůli ní si uděláme malou odbočku.
Mladoboleslavské Škoda Muzeum totiž v těchto dnech perfektně opravenou halu 4 otevírá jako součást své expozice. Jsou v ní vystavené automobily Laurin&Klement a Škoda z depozitáře muzea - některé jsou zrenovované, jiné v původním stavu, na některých renovační práce probíhají. Je to fascinující vhled do práce, kterou se automobilové muzeum zabývá.
Hala 4 ovšem nepřiléhá k dosavadním výstavním prostorám, je třeba k ní dojít přes pozemky automobilky a tak je její návštěva možná pouze po předchozím objednání a s průvodcem. Jestli se ovšem počítáte mezi fanoušky veteránů, rozhodně byste si to neměli nechat ujít. Škoda Muzeum navíc připravuje otevření ještě jedné těsně přiléhající haly, ve které budou vystaveny prototypy a závodní speciály.
Laurin&Klement do roku 1914 vyrobili přes 3 000 aut a exportovali je do celé Evropy, Ruska i Jižní Ameriky.
Značka Laurin & Klement se proslavila kvalitou i úspěchy v závodech – například v roce 1908 vyhrál hrabě Saša Kolowrat závod Semmering s modelem FCS. Firma zaměstnávala tisíce lidí a patřila k největším výrobcům v Rakousko-Uhersku. Po první světové válce se firma spojila s plzeňskými Škodovými závody (1925) a vznikla akciová společnost Škoda – značka Laurin & Klement postupně zmizela z kapot.
Dnes je Škoda Auto největším českým exportérem a vyrábí přes milion aut ročně. Kořeny sahají právě do té malé dílny z roku 1895, kde dva Václavové začali opravovat kola. Jejich odvaha a technický um položily základ jedné z nejstarších automobilových značek světa, která přežila dvě světové války, socialismus (i když se značnými ztrátami) a nakonec i globalizaci.