MENU

Když Volkswagen začal dobývat svět.

Zajímavosti
Když Volkswagen začal dobývat svět.
Zdroj fotografie: Canva / Ömer Derinyar, Pexels

Původně začal vznikat už před válkou. Nakreslil ho dr. Ferdinand Porsche, když toužil vyrobit lidový vůz, který by byl dostatečně levný, aby postavil Německo na kola. Oslovil výrobce automobilů i motocyklů, ale nikdo s ním nechtěl spolupracovat. A pak přišla válka - a Hitlerovi se myšlenka líbila a tak přikázal, aby se na ní začlo pracovat.

Jenže vývoj postupoval pomalu a zároveň se rozjížděla vojenská mašinerie. Na podvozku Brouka vznikl lehký vojenský „džíp“ Kübelwagen a výroba osobního auta se znova rozjela až po válce, za pomoci Britů, zejména majora Ivana Hirsta, který převzal dohled nad obnovou zničené továrny. V poválečných letech to šlo pomalu, měsíčně se vyrobilo stěží 1000 kusů.

Jenže už deset let po válce, konkrétně 5. srpna 1955, sjel z výrobní linky Volkswagen Brouk s výrobním číslem 1 000 000. Jednoduchý, spolehlivý, cenově dostupný vůz, při jehož návrhu Porsche tak trochu opisoval od Hanse Ledwinky, designéra Tatry (a konkrétně od neuskutečněného projektu Tatry V 570), se stal prodejním hitem. Nejen že se skvěle prodával v Německu, ale brzo se dostal i za velkou louži.

V Americe způsobil poprask - byl úplně jiný a proto zábavný. V roe 1972 překonal dosavadní rekord Fordu Model T, když překonal 15 milionů vyrobených kusů. A celkově se do roku 2003, kdy skončila výroba v Mexiku, vyrobilo 21,5 milionu Brouků.

Stal se ikonou Hippies, byl hvězdou několika filmů, v Mexiku sloužil jako nejrozšířenější taxík. Jeho kulturní dopad nelze přehlédnout. To, že se přesně před 70 lety přehoupnul přes první milion, to byl jen pouhý začátek...

Další stanice Rádia Blaník

LIVE
ČESKÝ BLANÍK
České písničky, které máte rádi
Víš, lásko
IVETA BARTOŠOVÁ
Víš, lásko - IVETA BARTOŠOVÁ
LIVE
BLANÍK OLDIES
Nejlepší hudba 60., 70. a 80. let
Dear Mrs. Applebee
DAVID GARRICK
Dear Mrs. Applebee - DAVID GARRICK
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.